Найбільша помилка початківців інвесторів і стартаперів звучить так: у мене є ідея продукту і гроші, інше я хочу аутсорсити. Це на жаль неможливо, точніше це прямий шлях залишити свою ідею не реалізованою а гроші витратити даремно. Чому так?

В залежності від зрілості і підприємницького досвіду з уст різних людей ці слова про можуть звучати і так “я хочу тільки генерувати концепції і мені потрібна команда для їх реалізації”, “я хочу оперувати ідеями, а від операційного управління я втомився і не хочу спускатися на цей рівень”, “я готовий заплатити за фахівців високого рівня, щоб не вникати в деталі”.

В загальному і цілому звучить дуже привабливо: у мене вже є досвід в бізнесі, я заробив грошей, більше не хочу займатися цією брудною справою і хочу щоб все зробили спеціально навчені люди. Але так не буде.

Мабуть, найбільш розумне пояснення в тому що ідея невіддільна від реалізації. В процесі реалізації ідея збагачується деталями і подробицями. По суті найдрібніші деталі реалізації ідеї це її пряме продовження. Візьміть для прикладу історії з життя всіх великих людей - ідея, народжена одного разу, вимагала великих зусиль і розквітала тільки після її реалізації. Генрі Форд пройшов дуже довгий шлях від ідеї робити автомобіль до того як зробив “Модель Т”. На цьому шляху доводилося вирішувати дуже різні проблеми і отримувати досвід, без якого він не став би тим ким він став і не зробив би те, що він зробив. Стів Джобс особисто керував дизайном iPhone і вимагав ідеального виконання в найдрібніших деталях, перша версія була практично не працездатною і тільки в процесі вирішення всіх виникаючих труднощів вдалося зробити продукт, який змінив правила гри на всьому ринку.

У сучасному світі “продуктів-клонів”, в умовах жорсткої конкуренції виграють дуже продумані, дуже деталізовані, дуже класно реалізовані ідеї.

На жаль це неможливо без енергії засновника. Якщо засновник не хоче вкладати сили і увагу на ранньому етапі створення продукту, цей продукт чекає сумна доля так і не запустилися проектів або “передчасна старість”, коли продукт все-таки запускається, але так і не почавши приносити прибуток він повільно вмирає, позбавлений підтримки від свого творця.

Модель життєвого циклу по Адизесу

Модель життєвого циклу по Адизесу

Звучить може бути занадто філософськи, але цьому є й цілком логічні пояснення, найпростіше з яких звучить так: на початкових етапах створення продукту ніхто не знає “як треба” та “що буде працювати”. Всі існуючі методики проектування, маркетингові дослідження та інші інструменти всього лише знижують ступінь ризику, але не усувають його до нуля. Повинен бути хтось, хто візьме на себе прийняття рішень в умовах невизначеності. На початкових етапах життя продукту таких рішень потрібно приймати дуже багато, частина з них будуть неправильні, потрібно реагувати на ситуацію і оперативно змінювати курс. В процесі цих “змін” початкова ідея засновника і набуває необхідні подробиці, які допомагають їй органічно вбудовуватися в навколишню дійсність.

Тому яка б не була досвідчена команда, їй потрібен засновник, його увагу, його участь і його залученість в проект. Тільки грошей і початкової ідеї не достатньо.

Якщо ви хочете стартувати проект по реалізації нової ідеї - подумайте про те, чи є ця ідея важливою для вас особисто і чи готові ви вкладати в реалізацію свою душу. Якщо ні, і для вас цей проект тільки питання грошей - розгляньте варіант менш ризикових інвестицій, наприклад у вже сформовану команду з існуючим перспективним продуктом - так може бути набагато вище віддача і менше розчарувань.

Ну а якщо ви розумієте що новий продукт це як маленька дитина і перший час він буде вимагати практично всі ваші сили і вам потрібен залучений в процес технічний партнер - тоді у нас з вами є багато спільного, і це вже зовсім інша історія

Сергій Кравцов, CEO, co-founder Evergreen

28.04.2017
Рейтинг: 3 / 5 (2)