Дати оцінку вартості проекту можна, коли ти чітко розумієш, який проект повинен вийти в результаті. Для цього у нас є процес обговорення бізнес-ідеї та збору первинних побажань замовника. У цій статті ми розповімо про те, як ми це робимо, коли замовник знає, чого хоче, і готовий опрацювати ідею разом з нами.

Коли прийшов запит

Спочатку ми читаємо запит і дізнаємося, які вже є вступні матеріали, які описують ідею проекту/ продукту. Все, що вже є, ми уважно вивчаємо перш, ніж рухатися далі. Також для нас дуже важливо, хто ви: власник/ топ-менеджер або працівник, якому доручено вибрати підрядників за формальними критеріями або просто "зібрати ціни". Це дозволяє нам правильно вам відповісти.

В будь якому разі, в першу чергу ми повинні дізнатися, з чим ви до нас прийшли і яке завдання ви хочете з нами вирішити. Ось як ми це з'ясуємо.

Уточнюємо, з якою метою розробляється даний проект

Якщо щось вже є, то які зараз є нарікання на поточний рішення? Ми уважно (і зазвичай довго) вислуховуємо всі проблеми і болі, і там, де ми знаємо рішення або є ідеї щодо вирішення, можемо відразу запропонувати, як це можна вирішити. Так, іноді виявляється, що все вирішується простіше, і в такий спосіб ми просто зекономимо вам час.

Проводимо стрес-тест ідеї: з'ясовуємо й озвучуємо причини, з яких цей проект не треба робити

Стрес-тест - це короткий список простих запитань:

  • Кому це треба?
  • Навіщо вам особисто цим займатися?
  • У чому прибуток?
  • Навіщо це робити?
  • ... І ряд подібних, які ми вибираємо в залежності від ваші відповіді на попередні.

Відповіді на ці питання допомагають нам зрозуміти, а чи варто тепер опрацьовувати реалізацію цієї ідеї, а вам - визначитися, чи варто витрачати зусилля на реалізацію цієї ідеї.

За роки застосування такого підходу ми зрозуміли, що не варто боятися, що клієнт образиться і піде; зазвичай, навпаки: по-перше, клієнт усвідомлює заперечення проти цього проекту, які на етапі генерації ідеї упускають (особливо це важливо в корпоративному секторі, адже всі заперечення можуть потім озвучити акціонери або генеральний директор на етапі бюджетування); по-друге, розуміє, що ти не хочеш йому продати щось швидко, а думаєш про його вигоду в першу чергу (якщо б хотів продати по-швидкому, ти б просто відправив бриф, зібрав би перелік хотілок, потім виставив би йому табличку з ціною і засипав би його питаннями: «Отримали мого нещодавнього листа? А коли відповісте?»).

Насправді, ще є внутрішня філософська причина, чому ми дозволяємо собі перевіряти на міцність ваші ідеї: нам, для нашого успіху, потрібні успішно запущені проекти клієнтів. Проекти навіть оплачені, але не запущені, висять на нас "мертвим вантажем" і не дозволяють рости. Тому ми перевіряємо на міцність вхідні ідеї і готові витрачати багато часу і сил для того, щоб перевірити і допомогти вашій ідеї, адже з того моменту, коли ми підпишемо договори, ми будемо працювати над реалізацією вашого завдання як для себе. У підсумку ми працюємо тільки з проектами, в успішність яких ми віримо, і робимо все для їхнього успіху.

Заповнюємо документ з цілями і завданнями продукту

Це на рівень глибше, ніж гола ідея і стрес-тест на рівні «навіщо це треба». Мета створення продукту - це те, що варто робити вам або вашому бізнесу, щоб згенерувати або підвищити прибуток підприємства. Якщо ціль не зав'язана ніяк на підвищення прибутку або жодне інше якісне поліпшення бізнесу, буває дуже важко просунутися далі від ідеї в такому проекті, бо якщо цей проект does not make difference, навіщо його взагалі робити? Процес визначення мети може бути непростим.

Наведемо приклад: до невропатолога заходить пацієнт і відразу говорить: «Здрастуйте, лікарю! Мені потрібна но-шпа, у мене п'ята болить!». Що вас бентежить в цій ситуації? Клієнт приходить з рішенням, ще не розуміючи, що ж йому насправді треба лікувати. Досвідчений лікар не повірить, попросить затриматися і перейде до виявлення симптомів: «Що болить, де болить? Що робили до цього? Коли з'явилися перші ознаки?» тощо. Наш процес визначення цілей - це 1:1 постановка діагнозу в подібних ситуаціях, лишень но-шпу замінити, наприклад, на CRM-систему.

Конкретна мета, яка якісно покращує бізнес, допомагає точніше прописати завдання нового продукту. Ці завдання ми, в свою чергу, розподілимо на великі блоки функціоналу продукту, і далі наша команда розробки розбирає кожен блок функціоналу на зрозумілі невеликі частини. У свою чергу, ці невеликі завдання можна оцінити і отримати хай навіть ще неточний, але вже діапазон можливих цін.

«Я хочу зробити все, як в них, тільки з нюансами під мій бізнес»

Якщо ви приносите опис доробок до деякого готового рішення, яке вже використовували або яким користуються ваші партнери/ конкуренти, але в ньому багато що вас не влаштовує і ви хочете розробити таке саме, але зі своєю специфікою, ми поставимо вам головне питання для всіх подібних кейсів.

Звучить воно так: чи розумієте ви, що ось у цей аналог вклали, скажімо, 1 мільйон доларів, і потрібний вам клон, навіть місцевого виробництва, вимагає як мінімум 100 000 доларів? (Якщо ми говоримо про клон мільйонного продукту, на більш простих продуктах пропорція змінюється, але принцип той самий).

Для нас найголовніше, коли ми це запитуємо, - щоб не було недооцінки рівня складності майбутніх робіт. Клон, аналог, копія не означає автоматично, що це легко і просто скопіювати - і все, справу вирішено. Клон означає, що нам потрібно виконати той самий шлях, який виконали творці оригіналу, але при цьому меншою командою і більш простими методами: не морочитися з тестуванням ідеї; можна запозичувати дизайн, використовувати готові компоненти і так далі. Але при цьому, якщо ви користувалися сервісом, який хочете клонувати лише як користувач, ви напевно не знаєте про особливості його адміністрування, як технічно вирішується завдання масштабування при великих навантаженнях, як влаштована внутрішня логіка повідомлень і так далі і тому подібне; по суті, це айсберг з величезною підводною частиною, і вам все одно потрібно буде пройти весь шлях створення продукту.

Чи є команда з вашого боку, яка буде працювати з нами над проектом; якщо так, то хто за що відповідає?

Чиєю була ініціатива про пошук підрядника для цього проекту? Ці питання допомагають нам зрозуміти вашу організаційну реальність і зрозуміти, як ми будемо працювати над виробленням рішення до підписання і на проекті після підписання.

Який бюджет ви плануєте на проект?

Зазвичай кажуть «не скажу», у відповідь ми говоримо приблизно наступне: «Нам потрібно знати бюджет, щоб запропонувати оптимальне технічне рішення за ціною і якістю. Не знаючи бюджет спочатку, ми можемо витратити багато часу на проектування мерседеса, а раптом вам потрібен Daewoo Lanos?! ». Зазвичай це працює, якщо ви розпоряджаєтеся бюджетом. Якщо ви ще не знаєте навіть приблизних планок, ми запитаємо вас про вилки цін: «Ваш проект за $10 000 - це багато? А за $50 000?». У будь-якому випадку нам важливо розуміти, як ваш запит корелює з нашим розумінням того, скільки це може коштувати.

Якщо на цьому етапі вам достатньо отримати діапазон «від» і «до», ми його порахуємо за двома параметрами: накопичений досвід (статистика людино-годин на трекері за старими проектами) + середньоринкові ціни на проекти подібного рівня і на таких технологіях. Точність вилки - плюс-мінус 25-30%.

Так де ж беруться ціни?

Отже, ви провели з нами час, ми сподіваємося, що дізналися багато цікавого для себе, але де ж тут наша комерційну пропозицію і ціни?

На підставі того, що ми дізналися у вас раніше, ми складаємо документ, в якому описуємо:

  • цілі і завдання проекту;
  • критерії прийняття рішення;
  • первинні вступні проекту;
  • загальний опис технічного рішення. Наприклад: це буде зроблено на Laravel, тому що готові коробкові системи тут не підходять, у вас високий трафік, складні модулі, яких немає в коробкових системах, але ще не настільки великі, щоб розгортати хмарну інфраструктуру AWS.

З цим документом ми їдемо до вас на зустріч і наша мета - домовитися про критерії і доуточнити їх, повторно зібрати все, що не сказано на попередніх етапах.

Все що ви скажете на зустрічі, всі заперечення і сумніви ми разом з вами з'ясовуємо для того, щоб розуміти, що ми бачимо проект і його завдання однаково. Наша мета - показати, що конкретно ви отримаєте в ході роботи, показати картинку результату, не опис і зрозуміти що це те, що вам потрібно.

Після цього ми готові дати конкретну комерційну пропозицію, тобто відповіді на питання: що буде зроблено, за який термін, за скільки грошей.

Що далі?

Якщо ми все зробили правильно, то до цього етапу у нас є пропозиція, яка враховує ваші потреби і завдання; ми в принципі в рамках вашого бюджету, і все, що нам залишається - це узгодити договори (ми працюємо тільки "на біло"), визначитися з кінцевими графіками і термінами та провести фінальні переговори про ціну.

Після цього ми готові починати роботи, і все найцікавіше тільки починається.

20.03.2017
Зображення, використані в статті, були взяті з відкритих джерел і використовуються як ілюстрації.