Медичні інформаційні системи: завдання, можливості та розробка 8  Медичні інформаційні системи: завдання, можливості та розробка 9  Медичні інформаційні системи: завдання, можливості та розробка 10

Медичні інформаційні системи: огляд можливостей і приклади використання

#BPA, RPA, CRM #Галузеві рішення

Медична інформаційна система (МІС) - комплексний програмний продукт, головне призначення якого автоматизація всіх основних процесів, пов'язаних із роботою медичних установ загальної і вузької спеціалізації. Автоматизовані медичні інформаційні системи дозволяють швидко й ефективно налагодити електронний документообіг, гнучко вибудовувати роботу з пацієнтами, вести оперативний облік роботи адміністративного персоналу, контролювати всі організаційні і фінансові питання.

За кордоном прийнято використовувати термін HIS (Hospital Information System) - госпітальна інформаційна система для комплексного управління всіма процесами медобслуговування, у тому числі юридичному аспекті. Доповненнями до неї можуть бути специфічні модулі, наприклад, RIS (Radiology Information System) - радіологічна інформаційна система або PACS (Picture Archiving and Communication System) - система збереження медичних зображень. Окремий вид МІС - лабораторні інформаційні системи (Laboratory Information Management Systems) й аптечні інформаційні системи (АІС). Вони можуть частково або повністю реалізовуватися у вигляді окремих компонентів комплексної медичної інформаційної системи.

Ми підібрали для вас декілька прикладів цікавих, на наш погляд, медичних інформаційних систем. Якщо хочете відразу ознайомитися з ними  - скрольте вниз або натисніть тут.

Задачі, котрі допомагає вирішити медична інформаційна система

Як правило, кожна МІС складається з блоків, що відповідають за автоматизацію різних складових діяльності медичної установи. Серед них:

  •  реєстратура та електронні медичні картки пацієнтів;
  •  дані медичних досліджень;
  •  робочі місця лікаря і медсестри;
  •  розподіл ресурсів установи, їхній розклад;
  •  управління фінансами й облік;
  •  адміністративна інформація і засоби комунікації співробітників;
  •  лікарські призначення, журнал призначень;
  •  стандарти надання медичної допомоги та багато іншого.

Давайте розберемося, які завдання можна вирішити за допомогою МІС і як це загалом вплине на організацію роботи.

Управління даними й оптимізація процесів. Інформаційна система дозволяє управляти великими масивами даних про пацієнтів і результати діяльності медичної організації. Вся занесена в МІС інформація зберігається і доступна в будь-який час у будь-якій точці входу в систему. Таким чином уніфікується підхід до пацієнтів, а медична документація оформляється за одним зразком.

Злиття даних і звітність. МІС дозволяє створювати електронні структури для лікарень, їхніх філій і окремих кабінетів, об'єднувати кілька закладів у єдину електронну систему. Більшість МІС мають гнучкі алгоритми й інтуїтивно зрозумілі інструменти формування і ведення звітності.

Доступність інформації. Вся інформація в МІС доступна для аналізу та обробки - це, по суті, величезний електронний архів. Система дозволяє надавати доступ до різних розділів різних груп користувачів (наприклад, підтримка окремого порталу для пацієнтів або внутрішнього порталу для лікарів із можливістю спілкування й обміну інформацією).

Задачі МІС

Основні функціональні компоненти МІС

Комплексні медичні інформаційні системи, як правило, складаються з модулів. Це дозволяє зібрати і налаштувати МІС у потрібній конфігурації для установ різного типу і забезпечити необхідний функціонал із можливістю подальшого додавання/видалення модулів. Структура медичної інформаційної системи - окремі компоненти, що можна об'єднати у кілька великих груп:

1. Аналітичні й управлінські компоненти. Модулі та засоби ведення управлінського обліку, інструменти аналізу якості та ефективності медичних послуг. Ці складові МІС дозволяють проаналізувати стан вашої медичної організації, виявити проблемні місця й оптимізувати бізнес-процеси. На рівні користувача - пошук медичних записів по будь-яким критеріям, з урахуванням обмежень за рівнем доступу. Результати аналізу можна вивести на екран у вигляді графіків, таблиць або на друк.

2. Медичні компоненти. Усі модулі, пов'язані з реєстрацією пацієнтів, ведення реєстру електронних медичних карт, облік лікарняних листів, ведення протоколів лікування, інформаційний супровід лікування пацієнтів у різних типах установ (амбулаторія, поліклініка, стаціонар), медична статистика й аналітика, історія хвороби та багато іншого.

3. Фінансово-економічні компоненти. До них відносяться інструменти ведення обліку медикаментів, управління запасами, розрахунок собівартості лікування і тарифів на надання медичних послуг, розрахунок надбавок лікарям, інструменти проведення економічного аналізу діяльності організації і т.д.

4. Компоненти обміну даними. Ведення уніфікованих реєстрів, каталогів і довідників, обмін даними в системі закладів охорони здоров'я, обробка отриманих даних.

5. Загальнотехнічні компоненти. Контроль доступу користувачів і захист бази даних, а також підтримка можливостей інтеграції з іншими системами і програмами.

Переваги використання МІС

Якщо медична інформаційна система була вибрана вдало, її впровадження позитивно відобразиться на роботі організації. Але все буде залежати від виду МІС, її функціональних можливостей та специфіки конкретного медзакладу. Неможливо уявити наше життя без сучасної медицини - так які переваги використання МІС отримують різні учасники цього процесу?

Користь для медичних закладів:

Позбавляє від заповнення паперів. Не потрібно дублювати записи і вносити інформацію в інші документи: лікарі і персонал, що мають доступ до карти пацієнта, можуть ознайомитися з історією хвороби, ходом лікування, результатами досліджень і т.д. з єдиної бази даних.

Підвищення якості обслуговування і зниження впливу людського фактора. Автоматизований документообіг дозволяє зменшити кількість паперової роботи, успішно вести базу клієнтів, спираючись на актуальну інформацію про дослідження і надані послуги. Лікарям набагато простіше ставити діагноз, знижується ризик втрати важливих даних, як це часто буває з результатами аналізів у паперовому вигляді: їх можуть банально прикріпити до чужої карті, через що доводиться проходити дослідження повторно.

Телемедицина. Лікарі отримують можливість проконсультуватися в реальному часі з колегами та іншими фахівцями стосовно правильності постановки діагнозу (особливо, в екстреній ситуації), призначення і корекції лікування, вести дистанційний моніторинг стану хворих і т.п.

Узгодженість роботи. Клінікам зручно мати онлайн-реєстратуру, вести загальнолікарняні бази пацієнтів, розподіляти їх по філіях із урахуванням завантаженості і графіка фахівців, маючи при цьому можливість оцінити попит на ті чи інші послуги, а приватним центрам - формувати ціноутворення.

Для паціентів:

Завдяки МІС пацієнти отримують доступ до своїх даних, можуть оперативно отримувати результати лабораторних аналізів і відстежувати їх разом із лікарем, записуватися до нього на прийом, підтримувати зворотний зв'язок і т.д. Знижується ймовірність підробки і втрати медичних даних, адже пацієнт їх моніторить самостійно. Система попередньої онлайн-запису дозволяє уникнути черги в лікарні.

Огляд сучасних МІС

Medods

Medods - платформа для організації роботи приватних медичних центрів і стоматологій, а також мережі клінік від російських розробників. Програма доступна в локальній і хмарній версії (Saas), підтримує всі необхідні модулі і дозволяє записувати пацієнтів на прийом, вести їхні електронні карти, налаштувати онлайн-запис із сайту, автоматично формувати договору та інші документи, виставляти рахунки, проводити і відстежувати платежі, вести облік запасів, планувати маркетингові акції, email- і SMS-розсилки, отримувати зведену статистику роботи і багато іншого. Medods - приклад вдалого поєднання елементів CRM-системи з підтримкою розкладу і записи пацієнтів, і інструментами бізнес-аналітики.

Плюси. Важливі переваги Medods - наявність онлайн-запису, робочий стіл керівника, вбудована інтеграція з телефонією UIS, інтеграція з іншими телефони по API, наприклад, з Asterisk, підтримка маркетингових інструментів, інтеграція з 1С та інше. Технічний і клієнтський супроводи включено у вартість придбання. Зручний, інтуїтивно зрозумілий інтерфейс.

Мінуси. Не підтримується багатофакторна авторизація, резервне копіювання в декількох місцях, обмежені можливості вбудованої інтеграції, сховища даних. Пробний доступ не надається.

Оплата. Можливо два способи придбання ліцензії: абонентське використання (у хмарі) або одноразове придбання ліцензії. Оплата впроваждуеться за передплатою.

Приклад Medods

MedElement

MedElement - медична інформаційна система, розроблена в Казахстані. Поєднання хмарних сервісів і потужної довідкової системи для лікарів, студентів-медиків і всіх, кому важлива турбота про здоров'я. Сфера застосування MedElement - автоматизація роботи клінік, клінік ДРТ, стоматологій, аптек, блоків живлення, приватних медичних практик. Цікавою особливістю даної МІС є те, що крім підтримки основних модулів, вона є потужною довідковою системою. Тут містяться довідники захворювань, медичних термінів, лабораторних показників, лікарських засобів, розміщуються огляди світової періодики та ін. Більш того, вона має переваги хмарної МІС: підтримується автоматизація всієї медичної документації, формування звітів, збір маркетингової інформації, облік фінансів, послуг та ін.

Плюси. Зручні веб-сервіси, наявність мобільного застосування для швидкого пошуку лікаря, записи на прийом і ведення комунікації. У програму закладено технологія допомоги у прийнятті клінічних рішень - MedElement пов'язана з онлайн-базою інтерактивних медичних довідників.

Мінуси. Не надто зручний інтерфейс, підтримка «всього і відразу» не завжди є плюсом, проте, це стосуеться усіх програм.

Оплата. Оплата за підключення до системи MedElement здійснюється за принципом абонентської плати за місяць, півроку, рік.

Приклад MedElement

Clinic365

Clinic365 - більш спеціалізоване CRM-рішення для комерційних клінік, ніж комплексна медична інформаційна система. Може розвиватися як у хмарі, так і на сервері. Clinic365 включає базові функції для обліку пацієнтів, управління розкладом, контролю фінансових взаємин із пацієнтами. Щоб приступити до роботи в системі і забезпечити функціонування інших процесів, потрібно ввести вручну або імпортувати довідкову інформацію по таким блокам: співробітники та графіки роботи, ресурси, каталог послуг, «єдине вікно» пацієнта, картотека пацієнтів. Ключова особливість МІС Clinic365 - можливість побудувати гнучкий алгоритм роботи з пацієнтом. Підтримується інтеграція телефонії з Телфин, Oktell.

Плюси. Наявність інтегрованої CRM-системи, опції, що налаштовують роботу з електронними медичними картками пацієнта, підтримка IP-телефонії/контакт-центру, маркетингових інструментів, звіти й управління доступом.

Мінуси. Пробний доступ не надається. Відсутня багатофакторна авторизація, не підтримуються повідомлення клієнтів.

Оплата і вартість. Оплата за передплатою. Є два типи ліцензій: безстрокові та тимчасові. Вартість безстрокової ліцензії буде залежати від загальної кількості робочих місць, установка на сервер клініки проводиться безкоштовно, оплата за ліцензію одноразова. Тимчасові ліцензії оплачуються раз на рік.

Приклад Сlinic365

Doctor Eleks

Doctor Eleks —  комплексне рішення, що дозволяє оптимізувати роботу клінік будь-якого розміру і профілю (приватних і державних). Розробник - компанія Eleks (Львів, Україна). Doctor Eleks підтримує електронну медичну карту пацієнта, інструменти редагування шаблонів документів, особистий кабінет лікаря, модуль реєстратури та роботи зі звітністю, фінансами, персоналом. Підсистема розкладів дозволяє формувати графіки роботи співробітників з урахуванням побажань лікарів і пацієнтів. Лабораторна інформаційна система Doctor Eleks може використовуватися як окремий програмний продукт. Серед додаткових можливостей - повноцінний редактор для обробки відео і зображень, що можна додавати в документи. Гнучка технологія побудови звітів, є можливість проводити аудит медичних документів, підтримується модуль PACS, Web-клієнт і багато іншого.

Плюси. Потужний функціонал, наявність комунікаційного сервера для обміну даними у форматі HL7 із суміжними ІС, зовнішніми лабораторіями, страховими компаніями. Присутній інтеграція з Toshiba УЗД, підтримується імпорт DICOM-зображень, підключення DICOM-сумісного обладнання та багато іншого. Doctor Eleks підключений до системи eHealth, система пройшла перевірку і рекомендована до використання МОЗ України.

Мінуси. Навіть якщо вони є (наприклад, не підтримуються електронні напрямки), то ці недоліки компенсуються іншими можливостями.

Оплата. Ліцензування ПЗ проводиться на основі постійних і тимчасових ліцензій. Послуги з впровадження, інтеграції, техпідтримка по завершенні впровадження оплачуються окремо, як і вартість використання мобільного додатка, веб-послуг і роботи зі страховими компаніями.

Приклад Doctor Eleks

Медучет SQL

Медучет SQL - комп'ютерна програма для ведення медичного бізнесу в клініках, медичних центрах і лабораторіях від українських розробників. Вона складається з базового блоку - функціонального ядра системи - і ряду додаткових. Ключова особливість: вся інформація і процеси шикуються навколо пацієнта. Підтримуються електронні медичні картки, історія хвороб, інструменти ведення обліку та багато іншого, наприклад, організація роботи бригад невідкладної допомоги.

Плюси. Простота та зрозумілість, підтримка бланків лабораторних досліджень, наявність блоку "Комплексна лабораторія", до якої підключені основні комплексні аналізатори.

Мінуси. Обмеження функціоналу, недоліки інтерфейсу.

Оплата. Безстрокова версія купується на всю організацію (без обмеження кількості робочих місць), ціна залежить від обраної конфігурації. Другий варіант - оренда програми.

Пример Медучет sql

EMCiMED

EMCiMED - передова українська медична інформаційна система для медичних установ, приватних клінік і лабораторій, підключена до системи eHealth України. Складається з модулів, що легко можна збирати в потрібній конфігурації для кожного окремого закладу. Основні підтримувані модулі: реєстратура, управління персоналом, управління організацією, поліклініка, стаціонар, лабораторія, управління партнерськими відносинами. Можна придбати додаткові модулі: облік послуг, управління запасами, архів медичних зображень PACS та інші. За необхідності вони можуть поставлятися в складі пакетів EMCiMED-Поліклініка і EMCiMED-Стаціонар.

Плюси. Можливість вибирати модулі відповідно до вимог організації, гнучке налаштування, потужна функціональна складова. Система захищена завдяки використанню USB-брелоків та шифрування всієї інформації, підтримує інтеграцію з іншими продуктами, наприклад, 1С. Пройшла перевірку і рекомендована до використання МОЗ України.

Мінуси. Якщо присутні, то істотно не впливають на роботу з програмою.

Оплата та вартість. Ліцензія. Ліцензії безстрокові, припускають одноразову оплату на весь період використання. Більш докладно всі умови обговорюються з замовником при оформленні договору поставки.

Приклад Emcimed

Розробка МІС. Стандартний і кастомний софт

Відзначимо відразу, що індивідуальна розробка МІС - це, в основному, окремі випадки для комерційних клінік. Більшість медзакладів використовують готові програмні рішення, їхній вибір залежатиме від типу закладу та повсякденних завдань, котрі належить оптимізувати за допомогою МІС. Перш, ніж приступити до вибору конкретної системи, зверніть увагу на два моменти: формат поставки ПЗ і ваші обмеження у бюджеті.

Отримати доступ до можливостей МІС можно трьома способами:

  1. Дешево і сердито. Обираємо готове програмне рішення і працюємо на базовому функціоналі, необхідному для виконання всіх поточних завдань. Бажано вибирати системи, розробники яких пропонують скористатися пробним доступом до всіх функцій - так ви можете зрозуміти, чи дійсно вам потрібно стільки модулів, або можна обійтися стандартними, що входять у базовий комплект поставки.

  2. Раціонально і з урахуванням потреб медустанови. Йдеться про інтеграцію готового серверного рішення з подальшим "Допилюванням" його під конкретні потреби організації. На практиці користувачі можуть виявити, що звичні алгоритми їхніх дій або прийняття рішень розходяться з тими, що пропонує система. Набагато простіше найняти розробників і переписати/дописати функціонал, ніж перебудовувати роботу всієї організації під конкретне ПЗ.

  3. Індивідуально, під нестандартні завдання. Тобто, замовити систему з нуля. Цей варіант може підійти установам з унікальною специфікою роботи. Сучасні комплексні МІС, як правило, пропонують інтеграцію або мають вбудовані модулі, заточені під специфічні завдання (управління лабораторіями, стаціонар, поліклініка, блоки живлення і т.д.). Можливо, ви захочете доповнити вже існуючу систему новими можливостями, наприклад, додати портал для навчання персоналу або підключити до блоку з укладання договорів сервіс розпізнавання документів? Може виявитися, що постачальник вашого ПЗ не передбачив наявності таких модулів, а підключення сторонніх програм до системи, що містить вразливі персональні дані - досить ризикована затія. Розробка індивідуальної МІС для оптимізації рутинних операцій - рішення, де потрібно зважити всі за і проти. Однак у результаті ви зможете отримати те, що підійде саме вам. До речі, у нас вже є досвід реалізації нестандартних рішень у сфері автоматизації бізнес-процесів.

Усі МІС поставляються у двох варіантах: хмарні (Saas) платформи та стаціонарні (з установкою на сервер компанії). Використання хмарних сервісів знижує вартість програм, вся підтримка, забезпечення безпеки лежить "на совісті" розробників, а принцип роботи простий: встанови і користуйся. Високий рівень конкуренції і наявність подібних продуктів на ринку сприяють тому, що майже всі пропонують максимально зручний інтерфейс, навчання і підтримку, тестовий доступ до функціонала. Мінус - вони не завжди здатні охопити всі процеси організації.

Перевагою розгортання МІС на базі власного серверного обладнання буде те, що треті особи повністю виключаються з процесу збору та управління даними, набір сервісів розширюється шляхом придбання додаткових модулів, роблячи саму систему і її налаштування більш гнучкими.

Як бачимо, все дуже індивідуально.

Скільки коштуватиме розробка медичної інформаційної системи?

Вартість розробки МІС залежатиме від її функціоналу, а також рівня складності. Як правило, функціонал МІС будується навколо створення так званих АРМів - автоматизованих робочих місць, що повторюються в декількох версіях: АРМ лікаря, АРМ реєстратора, АРМ лаборанта і т.д. Створення спеціалізованої системи також передбачає написання специфічного для медичної галузі коду. Відповідальна і трудомістка частина роботи над МІС - розробка механізмів, що забезпечують цілісність даних, підсистеми безпеки, адміністрування, підтримки та зв'язку з медичним обладнанням і т.д. Тому вартість кожного проекту буде оцінюватися і розраховуватися індивідуально. Звертайтеся до нас - у нас є досвід розробки складних систем, і ми підкажемо рішення, яке допоможе автоматизувати роботу вашої організації.

З огляду на великі обсяги медичної інформації, з якими щодня доводиться працювати медичним співробітникам, використання МІС дозволяє істотно знизити непрофільне навантаження на лікарів і персонал, допомагає керівництву в управлінні, прийнятті рішень, налагодженні стосунків із клієнтами і партнерами.

Довідка:

В Україні використання МІС є однією зі складових сучасної електронної системи охорони здоров'я eHealth. МІС дають можливість автоматизувати роботу медичних установ із Центральної базою даних (ЦБД). Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. №411 про «Деякі питання електронної системи охорони здоров'я», підключення та обмін даними з ЦБД можливі тільки за допомогою МІС. Повний перелік МІС, підключених до ЦБД eHealth, а також короткий огляд їхніх функціональних модулів можна подивитися тут. Варто зазначити, що українське законодавство дозволяє використання тільки тих систем, що пройшли перевірку МОЗ і були підключені до системи eHealth.

Ваша медична інформаційна система потребує доопрацювання, щоб ідеально виконувати всі поставлені завдання? Зацікавлені у створенні унікального продукту для автоматизації роботи вашої клініки або приватної практики, або шукаєте більш масштабне рішення, ніж представлені на ринку? Пишіть, наші фахівці проконсультують вас із будь-якого питання абсолютно безкоштовно.

17.02.2020
Зображення, використані в статті, були взяті з відкритих джерел і використовуються як ілюстрації.
Хочете обговорити ваш проект або замовити розробку?
Надіслати
Цей сайт є українською мовою. Ви можете переключити мову у меню, або зробити це зараз.