Найбільша помилка інвесторів-початківців і стартаперів звучить так: "У мене є ідея продукту і гроші, решту я хочу аутсорсити". Це, на жаль, неможливо, точніше - це прямий шлях залишити свою ідею нереалізованою, а гроші витратити марно. Чому так?

Як правильно реалізувати ідею? 

Залежно від зрілості і підприємницького досвіду з уст різних людей ці слова можуть звучати і так: "я хочу тільки генерувати концепції і мені потрібна команда для їхньої реалізації", "я хочу оперувати ідеями, а від операційного управління я стомився і не хочу спускатися на цей рівень", "я ладен заплатити за фахівців високого рівня, щоб не заглиблюватись у деталі".

Загалом і в цілому звучить дуже привабливо: "У мене вже є досвід в бізнесі, я заробив грошей, більше не хочу займатися цією брудною справою і хочу щоб все зробили спеціально навчені люди". Але так не буде.

Мабуть, найбільш змістовне пояснення у тому, що ідея невіддільна від реалізації. У процесі реалізації ідея збагачується деталями і подробицями. По суті, найдрібніші деталі реалізації ідеї - це її пряме продовження. Візьміть для прикладу історії з життя всіх великих людей: ідея, народжена одного разу, вимагала великих зусиль і розквітала тільки після її реалізації. Генрі Форд пройшов дуже довгий шлях від ідеї робити автомобіль до того, як зробив “Модель Т”. На цьому шляху доводилося вирішувати дуже різні проблеми і отримувати досвід, без якого він не став би тим, ким він став і не зробив би того, що зробив. Стів Джобс особисто керував дизайном iPhone і вимагав ідеального виконання в найдрібніших деталях; перша версія була практично непрацездатною, і лише у процесі вирішення всіх труднощів, що виникали, вдалося зробити продукт, що змінив правила гри на всьому ринку.

У сучасному світі "продуктів-клонів", в умовах жорсткої конкуренції виграють дуже продумані, дуже деталізовані, дуже класно реалізовані ідеї.

На жаль, це неможливо без енергії засновника. Якщо засновник не хоче вкладати сили і увагу на ранньому етапі створення продукту, цей продукт чекає сумна доля проектів, що так і не запустилися, або "передчасна старість", коли продукт все-таки запускається, але, так і не почавши приносити прибуток, він повільно вмирає, позбавлений підтримки від свого творця.

Модель життєвого циклу по Адизесу

Модель життєвого циклу за Адизесом

Звучить, можливо, надто по-філософськи, але цьому є й цілком логічні пояснення, найпростіше з яких звучить так: на початкових етапах створення продукту ніхто не знає, "як треба" та що буде працювати. Всі існуючі методики проектування, маркетингові дослідження та інші інструменти всього-навсього знижують ступінь ризику, але не усувають його до нуля. Має бути хтось, хто візьме на себе прийняття рішень в умовах невизначеності. На початкових етапах життя продукту таких рішень потрібно приймати дуже багато, частина з них будуть неправильними, слід реагувати на ситуацію і оперативно змінювати курс. У процесі цих "змін" початкова ідея засновника і набуває необхідних подробиць, що допомагають їй органічно вбудовуватися в навколишню дійсність.

Тому якою б не була досвідченою команда, їй потрібен засновник, його увага, участь і його залученість в проект. Тільки грошей і початкової ідеї недостатньо.

Якщо ви хочете стартувати проект після реалізації нової ідеї, подумайте про те, чи є ця ідея важливою для вас особисто і чи готові ви вкладати в реалізацію свою душу. Якщо ні, і для вас цей проект - тільки питання грошей, розгляньте варіант менш ризикованих інвестицій, наприклад, у вже сформовану команду з існуючим перспективним продуктом; так може бути набагато вища віддача і менше розчарувань.

Ну а якщо ви розумієте, що новий продукт - це як маленька дитина, і попервах він вимагатиме практично всіх ваших сил, і вам потрібен залучений до процесу технічний партнер, - тоді у нас з вами є багато спільного і це вже зовсім інша історія. Звертайтеся, будемо раді допомогти.

Сергій Кравцов, CEO, co-founder Evergreen

28.04.2017
Зображення, використані в статті, були взяті з відкритих джерел і використовуються як ілюстрації.