Так склалось, що протягом останніх 4 років я постійно був ментором молоді до 18 років на конкурсах з робототехніки, інженерних, стартап-конкурсах, куди беруть молодих талантів, і так далі. У списку конкурсів — Intel ISEF, Infomatrix в Румунії, Sikorsky Challenge, iTalent, Diamond Challenge, Innovation Market, Startup Battle та інші.

Майже завжди мені вдавалося підготувати свого конкурсанта так, щоб зайняти призові місця. Я зібрав чималу колекцію різноманітних грамот і подяк "за підготовку IT-талантів" і хочу розповісти, як це робив.

Крім цього, в різний час я був суддею конкурсів, волонтерив на боці команди організації конкурсів, а ще мене запрошували як спонсора. Це дає підстави говорити, що я бачив, що відбувається, з усіх сторін.

Сподіваюся, що моя інструкція стане в пригоді як конкурсантам, так менторам і самим конкурсам, оскільки підвищить рівень кожного з них. Коротше, буду нещадно "палити фішки" і "розкривати карти" про те, як треба готуватися до конкурсів, щоб на них перемагати.

Сергей Кравцов, CEO Evergreen

Сергій Кравцов, CEO & co-founder Evergreen

Читать на русском

Завантажити PDF

Анатомія конкурсу

Отже, анатомія конкурсу, на мою думку, виглядає наступним чином:

  1. Мета конкурсу (і організатори).
  2. Правила конкурсу.
  3. Місце проведення і культура конкурсу.
  4. Журі конкурсу.
  5. Інші конкурсанти.
  6. Спонсори конкурсу.
  7. Ментори конкурсу.
  8. Твій проєкт, який ти показуєш на конкурсі.

Як для підприємця з досвідом b2b продажів, а також як для менеджера проєктів, для мене завжди було очевидним, що ці пункти слід розглядати в комплексі, і дивувало, як мало конкурсантів і їхніх менторів/наставників/вчителів це розуміють, обмежуючись в кращому разі 2-3 пунктами з 8, приділяючи основну увагу проєкту. Хоча це — принципова помилка, і нижче я поясню, чому. 

Поки що спробуємо розглянути ці 8 пунктів і зрозуміти, як вони пов'язані і впливають один на одного. Кому лінь читати — гортайте відразу на діаграму зв'язків і потім повертайтеся до пунктів, які вас цікавлять, щоб детально розібратись зі всім, що незрозуміло.

Мета конкурсу

Кожен конкурс має свою мету. Для чого цей конкурс взагалі проводиться? І хто його організовує? Конкурс — це бізнес-проєкт, що вимагає значних зусиль і фінансів. Реклама, локація, організація, час журі — це все вимагає коштів і часу. Так для чого організатор конкурсу витрачає ці ресурси і свій час? Хто ці люди? Чого вони хочуть? Чого вони хочуть насправді?

Що вам дає знання мети:

  • розуміння, які проєкти треба подавати на конкурс, які проєкти там хочуть бачити організатори;
  • розуміння, чи цей конкурс прозорий, чи це — “кишеньковий конкурс для своїх” і на нього взагалі не варто їхати;
  • розуміння, які люди, скоріш за все, будуть у складі журі;
  • розуміння, що є важливим для людей, яких ви зустрінете на конкурсі;
  • розуміння можливої наявності незадекларованих правил та яких саме.

Не так вже й мало, згідні? Варто витратити на це час. 

Явна, задекларована мета

Для того, щоб дістати початкове уявлення про цілі конкурсу і організаторів, потрібно прочитати сайт конкурсу і знайти цю інформацію. Виглядати це може приблизно так — наводжу фрагменти:

  • Український конкурс: Надати українській молоді можливість отримати найкращі ІТ компетенції та закласти фундамент для професійної реалізації”.
  • Американський: “Сприяння розумінню і оцінці науки та її життєво важливої ролі для розвитку людства: інформування, навчання і натхнення”.

Я аналізував цілі кожного конкурсу, який ми хотіли виграти, і всюди знаходились цікаві моменти, дуже важливі для всієї подальшої стратегії. Наприклад, у вказаному вище є фокус на натхнення: отже, чекай на конкурсі шоу; якщо згадується “впровадження інноваційно-освітніх методів і технологій у навчальний процес” то, найімовірніше, буде багато викладачів і мало практиків (практиків подібне не цікавить).

цель конкурса

 

Неявна, прихована мета та організатори

Зрозуміти неявну мету переважно важливіше, ніж явну. То як її зрозуміти, якщо вона неочевидна? Зазвичай досить просто запитати: “Скажіть, а для чого проводиться цей конкурс?” — комусь з організаторів (зателефонувати просто) або учасників минулих років. Люди не пам’ятають, що написано в них на сайтах, але дивовижним чином можуть дати відповідь на просте і неформальне запитання. Ви почуєте дуже різні відповіді. Наприклад: “Слухайте, для нас просто важливо, щоб талановиті діти мали шанс приїхати й показати реальним профі, що вони можуть зробити, і дістати підтримку й підтвердження, що вони все роблять правильно”. Або ви взагалі не почуєте відповіді на це питання — це погана ознака 

Ще можна подивитися, хто перемагав протягом минулих років і що керівництво/організатори конкурсу казали з цього приводу. Як правило, завжди є відкрита мова відео або текстом засновника, чи організатора конкурсу. Не пошкодуйте 15 хвилин вашого часу — послухайте. 

Якими можуть бути неявні цілі:

  • піар організаторів конкурсу (конкурс потрібен для того, щоб показати, який організатор/генеральний спонсор крутий та інноваційний);
  • розпилювання бюджету (конкурс взагалі нікому не потрібен — його просто треба провести, бо на нього виділили гроші);
  • міжсобойчик, щоб роздати медалі своїм (в конкурсі щороку беруть участь ті самі люди, і тільки міняються місцями);
  • комерційний конкурс для піару спонсорів (назбирали грошей зі спонсорів — тепер треба зробити інфопривід, запросити купу ЗМІ, щоб ЗМІ почули про те, які спонсори молодці й підтримують тему);
  • показати геніальність якогось одного регіону (переважно видно по кількості медалей з такого регіону, наприклад, країна А сумарно набрала стільки само медалей, як решта країн разом узяті);
  • піар держустанови, наприклад, якогось міністерства, яке “спонсорує бенкет” (на конкурсі буде багато чиновників з нудними промовами про перспективи і розвиток);
  • влаштувати шоу, розважити учасників (багато розваг на конкурсі);
  • відбір найкращих конкурсантів для інших програм (переможцям конкурсу пропонують гранти, навчання в вузах тощо);
  • купівля технологій з конкурсів (переможцям дають контракти з комерційними компаніями);
  • і так далі — список безкінечний. Неявні цілі — не конче погано, про них просто не пишуть відкрито, ви можете їх зрозуміти лише за непрямими ознаками або в спілкуванні з учасниками.

В підсумку для вас дуже важливо дати собі просту чесну відповідь на питання: ваші цілі співпадають? Ви хочете того самого, що організатори конкурсу? Якщо ні — не витрачайте час, знайдіть інший конкурс. Якщо так — ви вже на 15% наблизилися до золотої медалі. І нижче я поясню, чому.

Правила конкурсу

Зазвичай це величезний документ в PDF на сайті конкурсу, який регламентує, що потрібно подавати, в якому вигляді, хто ухвалює рішення і коли.

Вам цей документ слід прочитати до того, як подаватися. Якщо ви ментор, маєте знати всі нюанси. Це допоможе оминути гострі кути, уникнути помилок і допоможе в разі, якщо організатори з якоїсь причини вимагатимуть від вас чогось, що в правилах не вказано. Сперечатися з організаторами — загалом погана практика, якщо ви хочете виграти, але інколи подібне трапляється, і ви маєте бути готові.

Про помилки: я не можу порахувати ідіотські кейси, по типу коли ментори приводили на конкурс підопічного, в якого робот живився від мережі 220В при тому, що на конкурсі заборонені розетки 220В з міркувань безпеки. 

Що робити, якщо ваш проєкт ідеально підходить під цілі конкурсу, але суперечить 1-2 пунктам правил? Писати листи заздалегідь з проханням розглянути ваш проєкт, і зробити виняток. Якщо не реагують на листи — телефонувати і казати:

“Я написав 2 листи — на жаль, не отримав реакції. Розумію, що ви дуже зайняті організацією, але чи не могли б ви пояснити, як мені діяти в такій ситуації? Мій проєкт ідеально підходить для конкурсу, ми працювали над ним 3 місяці, він міг би стати перлиною вашого конкурсу і привернути увагу преси та журі, але така біда — у вас заборонені розетки 220В. Скажіть, чи можна якось зробити виняток? Ні? Як шкода. А може, я можу принести безперебійник чи великий акумулятор? Або щось подібне?”

Це реальний кейс. В одному випадку нам дозволили акумулятор, в другому просто дали подовжувач на стенд. 

Окрім правил зверніть увагу на те, що я, розуміючи цілі організаторів показав, що мій проєкт їм підходить, і наперед заручився їхньою підтримкою і увагою. Це і подібні речі й складають ті +15% до перемоги, про які я писав вище. 

Дотримуюсь думки, що правила існують для того, щоб знати, як діяти якщо все “окей”, і як красиво їх обійти, якщо тобі треба чогось більшого. Правила створюють люди, а люди роблять помилки. На будь-яке правило є винятки, і на великих нормально організованих конкурсах є спеціальні люди, котрі займаються запитами про виняткові ситуації. Пам’ятайте, що важливими є не правила — важливі люди, їхні цілі і культура. Правила — це система обмежень, що робить конкурс справедливим і зрозумілим для всіх. Якщо для цих людей правила мають значення — ви повинні їх знати на пам’ять і бути готовими захищати свої права згідно з правилами. Якщо для людей важливим є щось інше, то правила — це просто загальний орієнтир, як в цілому все має виглядати.
правила конкурса

Місце проведення і культура конкурсу

Отже, ви визначилися, що цілі і правила конкурсу вам підходять. Тепер саме час звернути увагу на локацію і культуру проведення.

Знайдіть відео і фото з минулих років і подивіться, що відбувається на конкурсі. Не обмежуйтеся "піарними" відео від організаторів. Пошукайте в фейсбуці за назвою конкурсу, знайдіть Telegram-канал учасників. 

Що цікавого ви можете побачити, що взагалі буває:

  • конкурс проводиться на різних локаціях: між ними треба ходити, і варто проводиться на різних локаціях: між ними потрібно ходити, і варто подбати про те, щоб було зручно брати з собою все необхідне;
  • конкурс в коридорі, стенди “мордою до стіни” з такою відстанню між учасниками, яка просто не дозволяє пройти від стенда до стенда, якщо не рухатись “бочком” — очевидно, що преси на такому конкурсі не буде, нормального журі також;
  • конкурс типу "мурашник і хаос": все начебто культурно, місця достатньо, але постійно відбувається якийсь рух народу, заходять-виходять люди, неможливо завести діалог з кимось, тому що йде постійне вирування мас. Особливо характерно для масових безкоштовних конкурсів і всіляких "ярмарків";
  • конкурс на закинутому заводі, нашвидкуруч обладаному під “лофт”: відсутнє опалення, нормальний транспорт, картинка красива, але по факту народ швиденько прибігає, робить селфі з конкурсантами, каже: “Холодно/жарко тут у вас!” — і їде геть;
  • конкурс відбувається у маленьких приміщеннях, а для “піару” орендували одну гарну залу, де роблять фоточки;
  • чудова організація, шоу для конкурсантів, все гарно, всі в футболках конкурсу — краса;
  • зонування локацій, роботи не перетинаються з ПЗ і кінофільмами, чіткий розклад, що дає змогу подивитись усе експо. Обмеження на кількість людей у певній зоні, щоб не було хаосу

Тобто може бути як “страх і жах”, так і “вау і супер” і набагато крутіше, ніж у PR-ролику.атмосфера конкурса

Що вам це дає? Розуміння, яких людей ви там зустрінете. Чи потрібно брати окремо когось на допомогу для перенесення речей. В якому настрої вам краще там бути і скільки вам взагалі треба людей. 

Найголовніше — якщо ви хочете перемогти, звісно — це зрозуміти, наскільки активним і яскравим вам треба бути, щоб привернути увагу. Чим більше там людей і чим більше хаосу, тим яскравішим ви маєте бути. Що ви можете зробити?

  • Привезіть великий монітор або телевізор, і підготуйте захопливий відеоматеріал;
  • візьміть із собою колонки (bluetooth-колонка — норм штука) — це дозволить і прокрутити звук, і розважати інших під час перерв (про стосунки з іншими учасниками читайте нижче)
  • зробіть яскраві постери чи додаткові стенди;
  • зробіть якісь вірусні штуки, які ви можете роздавати на стендах (шоколадки з лого і наклейки з назвою вашого продукту — це найбанальніше, придумайте щось краще).

Організатори завжди економлять місце і часто забороняють додаткові стенди правилами, але ви ж пам'ятаєте, що я писав про правила, еге ж? Ваша мета — запам'ятатися журі, потрапити в ЗМІ, щоб вас зняли на відео інші учасники і, звичайно ж, отримати фан від усього цього.  

А якщо це онлайн-конкурс?

То, в принципі, все те саме. Подивіться або запитайте, яким чином він організований. Чи є студія і проф. команда, що зніматиме на відео вашу експозицію, чи вам пропонується зняти відео самим і викласти на ютубчик

Обидва варіанти мають свої плюси і мінуси. Якщо вас знімають профі — домовтеся з ними, скажіть, що ви хочете зробити фан і шоу, і попросіть їх допомогти. Ви зробите їхній робочий день веселішим, тому що насправді знімати занудних задротів щодня — розвага з тих кращих

Якщо знімаєте самі — пограйтеся зі звуком і ефектами, зробіть якісний відеомонтаж, зробіть так, щоб цей ролик хотілось показати своїм друзям

online конкурс

Мета не змінюється: треба, щоб ви вирізнялись і запам’ятовувались

Журі конкурсу

А судді хто?

Грибоєдов, 1824

В сучасних і в онлайнових конкурсах склад журі часто виставляють прямо на сайті конкурсу. Чому важливо знати, "хто ці люди"? З тієї ж самої причини, чому ми розбирали мету конкурсу: завжди є явна і неявна мотивація.

Від того, наскільки ваш проєкт сподобається особисто членові журі, залежатиме, знайдете ви захисника і підтримку в конкурсній комісії чи не знайдете

Чого я ніколи не робив і не рекомендую робити ніколи і нікому: не намагайтеся налагодити особисті стосунки з журі до конкурсу (чи на конкурсі) або якось “підмазатись”, “домовитись” тощо.  

Чому так?

  • Це неетично. Це викличе конфлікт інтересів і це — форма корупції. Корумповані конкурси — це зло, вони крадуть шанси в дійсно достойних учасників, і з часом на них перестають ходити нормальні люди
  • Ви поставите члена журі в незручне становище. Якщо його запитають прямо, чи має він якийсь стосунок до вас, йому доведеться брехати
  • В журі йдуть люди, котрі поділяють цілі конкурсу. Якщо це не конкурс-міжсобойчик, то вони хочуть нагороджувати достойних і найкращих. Будь-яку спробу вплинути на суддівство вони сприймуть як недостойну поведінку, і ви дістанете зворотний ефект.жюри конкурса

Замість цього ви можете зробити геть інші речі, що підвищать ваші шанси на перемогу:

  • ви можете зрозуміти, який попередній досвід суддів, і що їм важливо. Якщо ви можете знайти їхні профілі на Facebook чи LinkedIn, то можете дізнатися про них більше і зрозуміти, що, ймовірно, вони шукають. Наприклад, якщо там усі з бізнесу — не готуйтеся до теоретичних запитань та будьте готові відповісти на питання: "Як ви на цьому зароблятимете?" 99% конкурсантів, яких я бачив, не можуть дати чітку відповідь.
  • Ви можете поставити їм запитання:“За якими критеріями здійснюється оцінка?” “Як ви обираєте найкращих?” “Що ви вважаєте важливим?” Якщо є сесія знайомства з журі до початку конкурсу, це — законні питання, які не покажуть вас чи журі в поганому світлі. Якщо такої сесії немає, ви можете поставити це питання в перерві.  Якщо ви ментор, можете просто прийти до оргів або журі та поставити це запитання, повідомивши, що правила і цілі конкурсу ви читали, але вам цікаво почути “з перших уст”. І що ви не маєте наміру підлаштовуватись під те, що вони скажуть, але вам хочеться зрозуміти “як забезпечується прозорість і вибір дійсно найкращих”. Це серйозний запит, який в подальшому дасть вам право ставити інші менш зручні питання, особливо, якщо ви будете не згодні з результатами
  • Спробуйте зрозуміти вплив організаторів і спонсорів на судей. Наприклад, якщо вони всі з однієї компанії — це не дуже добре. З іншого боку, вам просто треба зрозуміти розстановку сил. Іноді журі — чисто номінальне, і все насправді вирішують організатори. Якщо ви будете знати про це заздалегідь, зможете вберегти нерви і не сильно хвилюватися, відповідаючи на запитання журі, а зосередитися на тому, щоб ваш проєкт був привабливим і відповідав цілям організаторів

Якщо навіть вам не вдалося зрозуміти нічого про суддів до конкурсу і на самому конкурсі, то найважливіше, життєво важливе: ви повинні адаптувати свою презентацію до кожного, хто підходить до вас ставити запитання. Як це зробити? Досить просто, але дуже незвично: питати.

До вас підходить людина ставити запитання — ви відповідаєте? Ні!

До вас підходить хтось, щоб поставити запитання — ви питаєте! Хто він? Яка його роль? Що він в цілому шукає на конкурсі? Що його тут цікавить? Чому він прийшов на цей конкурс? Чому став суддею цього конкурсу? Як судді, що для нього важливо? Якої він особисто думки про ваш проєкт? Про вашу країну? Чи погоджується, що ваш проєкт має великий потенціал? Що можна покращитисессия знакомства

Зрозуміло, що не можна звалювати всі ці питання відразу. Але завжди зберігайте режим діалогу. Вам поставили запитання — ви коротко відповіли, ставте зустрічне питання. Потім дозвольте йому спитати, дайте відповідь, поставте своє запитання. І так ви будете говорити 30 хвилин замість п'яти. Але ви дізнаєтеся дуже багато і про конкурс, і про людину. Отримаєте багато цінного і суддя вас запам’ятає

Зрозумійте, що від того, яку картинку вас та вашого проєкту ви створите в голові у журі, власне, і залежатиме ваш успіх на конкурсі

Інші конкурсанти

Ваші колеги по конкурсу можуть бути джерелом цінної інформації і допомоги для вас. Я раджу дружити з іншими конкурсантами і не сприймати їх як конкурентів.

Чому так:

  • якщо вони об’єктивно краще підготовлені — визнайте це, але це все ще не означає, що виграють вони;
  • якщо вони об’єктивно краще підготовлені — теж визнайте це, але це не означає, що виграєте ви;
  • якщо ви сприйматимете їх як ворогів, вони не будуть ділитись із вами, ви не будете ділитись із ними — кожен сидітиме в своєму кутку;
  • натомість ви можете поїхати разом на екскурсію, зіграти в баскетбол, погуляти по місту, піти на концерт, та навіть просто обмінятись досвідом;
  • вони розкажуть вам багато з того, що дозволить краще підготуватись до цього та інших конкурсів; обов’язково розпитайте їх про інші конкурси, в яких вони брали участь. Там ви точно не конкуренти — вони зможуть вам розповісти факти, прийоми і фішки, про які ви не дізнаєтесь в інтернеті;
  • вони дозволять вам скористатись “вікном можливості”, якщо воно буде. Це виглядає, наприклад, так: “Приходь мерщій, тут суддя з робототехніки нам розповідає, що, на його думку, найважливіше для проєкту”. Чи варто потім дивуватись, що всі, хто був в коридорі того дня, розподілили між собою перші 5 місць? Як на мене — ні. Причому сумніваюсь, що суддя навіть запам’ятав їхні обличчя. другие конкурсанты

Я завжди підтримував інших учасників, допомагав лагодити зламаних роботів, збирати і розбирати стенди конкурсантам. Це давало хороші надійні взаємини. Вигравати я вважав за краще за рахунок того, щоб вражати журі та організаторів

При цьому раджу не бути толерантним до чітингу інших конкурсантів, корупції і грубих порушень правил. А також не будьте толерантними до людей, які потайки псують стенди іншим чи заважають. Грайте "в білу" і вимагайте того ж від інших. Це покращить атмосферу конкурсу.

Таке ставлення дозволить вам знайти союзників, друзів і просто хороших знайомих. З деякими з них ви захочете будувати нові проєкти в майбутньому. 

Спонсори конкурсу

Спонсори — це ті, хто дають гроші організаторам і призи учасникам. 

Вони дуже рідко безпосередньо впливають на прийняття рішень про місця на конкурсі, і зазвичай дуже погано знають внутрішню механіку конкурсу. Так що "кому що говорити" і "кому що важливо почути" вони вам теж не скажуть.

Але вони можуть дати вам те, що ви заберете з конкурсу. Це призи/нагороди і можливості. 

З призами та нагородами все просто. Навіть якщо ви не посіли призове місце, у вас є шанс отримати "спеціальний приз". Його зазвичай розподіляють спонсори тим, хто їм просто сподобався. На відміну від судді, спонсор не повинен аргументувати своє рішення. Так що ви зацікавлені сподобатися спонсорам.

З можливостями все набагато цікавіше. Спонсори, які несуть гроші, несуть завжди не останні гроші. Крім грошей у них є власна мережа знайомств і зв'язків. Те, що вони принесли гроші саме на цей конкурс, означає, що вони поділяють цілі конкурсу і довіряють організаторам. Тобто, у них вже є щось спільне з вами. Поговоріть з ними. Запитайте, що їм цікаво в конкурсах. Які проєкти вони підтримують. Чи є у них програма підтримки стартапів або студентських проектів поза цим конкурсом. Ви здивуєтеся, але у багатьох компаній є така програма. Про неї не написано ніде на сайті конкурсу. Про неї не говорять зі сцени, а вона є.

призы и спонсоры

Навіть якщо програми підтримки немає, представник спонсора може отримати для вас підтримку від своєї компанії. Що значить така підтримка, що буває:

  • менторство професіоналами компанії (куди бігти, що вчити, як вирішити прикладну проблему тощо);
  • покупка запчастин, комплектуючих за гроші компанії;
  • доступ до обладнання (3D-принтери, станки, мікроскопи, суперкомп’ютери);
  • можливість пройти стажування чи отримати робоче місце для свого проєкту в офісі компанії;
  • оплата авіаквитків, проживання авіаквитків, проживання та іншого для вас за умови, що ви берете участь в конкурсі "в футболці" або від імені його організації;
  • якщо це — інвестфонд чи грантова організація, то гроші — живі гроші — на реалізацію проєкту і багато іншого.

Непогано, погодьтеся? Особливо контрастує з тим, що всі постійно кричать, яка низька державна підтримка для молодих інноваторів. З держпідтримкою і правда все не дуже, але в цілому підтримку знайти реально. Потрібно просто говорити, проявляти інтерес, питати і дізнаватися. Питання, яке ви повинні запам'ятати як мінімум з цього розділу, звучить так: "Скажіть, як ваша компанія може підтримати проект типу мого? Що потрібно, щоб одержати підтримку від вас?"

Ментори конкурсу

Ментори — це люди, які прийшли ділитися знаннями. Ментор — той, хто вже пройшов шлях, який ти хочеш пройти, і може “провести тебе за руку” або як мінімум підказати, де є підводні камені і що тебе чекає попереду

Якою може бути мотивація для високооплачуваних професіоналів, успішних підприємців чи у геніальних вчених ділитись знаннями? 

Знання нічого не варті, якщо вони в тебе вже є. А сяючі очі і відчуття себе живим — безцінні. Передаючи свої знання іншим, ви відкриваєте для себе можливість дізнатись щось нове. А побачивши, як ваші знання використовують на практиці, ви відчуваєте, що життя прожите недаремно і щось хороше в цьому житті ви зробили.

Якась така-от мотивація. Тому якщо конкурс має менторську програму — обов’язково подавайтесь на неї. Ви отримаєете масу корисних порад і оминете купу перешкод на шляху, про існування яких поки що навіть не підозрюєте. Це крутіше, ніж підручник чи навіть учитель. Ментор не буде “пхати вас” до успіху, але хороший ментор дасть вам відповіді на питання, коли вони виникають, і розуміння в цілому що і як робити.менторы конкурса

Кілька слів про поганих і непідходящих для вас менторів. Якщо вас не влаштовує ментор — ввічливо попрощайтесь. Ментор, з яким ви "не зійшлися" і порад якого не можете дотримуватися, — це найгірше, що може у вас бути

При цьому хорошого ментора треба цінувати, хвалити, поважати і дякувати йому. Якщо навіть ви скористались тільки однієї порадою, але ця порада вам допомогла, не полінуйтеся висловити за неї слова вдячності. Не треба показухи і лестощів — просто визнання буде досить. До речі, в Україні, наприклад, модно хвалити за геніальність молоді таланти, але за ними завжди стоїть як мінімум один ментор/наставник. Про нього традиційно ніхто не згадує — а це, скажу чесно, прикро. Не робіть так, визнавайте заслуги наставників, і тоді більше людей будуть готові стати менторами.

До речі, ментор не обов’язково один. Ви можете для свого підопічного або для себе знайти менторів за різними напрямками. Командна робота на конкурсі — це дуже важливо, і нижче ви дізнаєтесь, чому

Твій проєкт, який ти показуєш на конкурсі

Я спеціально поставив цей пункт так низько, тому що більшість конкурсів, конкурсантів, наставників і вчителів ставлять проєкт на перше місце. Це хибно

На підставі того, що ви вже прочитали вище, ви знаєте, що дуже важливими є цілі людей, які будуть дивитися ваш проєкт. Виходячи з цього, проєкт можна розділити на такі частини:

  1. Сам проєкт: що ти робиш і для чого.
  2. Упаковка: як ти проводиш відповідність цілей і завдань конкурсу та концепції.
  3. Презентація: як саме ти розповідаєш про проєкт.

Зверніть увагу: тут жодного слова про техніку. Дивовижно, правда? 

Сам проєкт

По суті це те, про що твій проєкт. Його основна Ідея, Реалізація, а також Фішки, які ти додаси до проєкту, щоб зробити його ще привабливішим

Звучить незрозуміло і відрізняється від загальноприйнятого? Давайте розглянемо на прикладах

Ідея

Ідея проєкту — це те, що змушує твоє серце тремтіти і те, що ти хочеш зробити усією душею. Що це може бути? Проводити віддалені хірургічні операції, щоб при цьому бачити і відчувати все так, наче перебуваєш прямо в операційній? Гратися зі своєю собакою, перебуваючи за 100 км від дому, але так, ніби ти з нею в одній кімнаті? Це щось велике, часто абстрактно-емоційне. Гарна ідея викликає реакцію "це круто, але незрозуміло, як це зробити". Чому важлива реакція "це круто"? Тому що рішення приймають живі люди, і ви мусите їх вразити. Якщо ваша ідея недостатньо крута, ви їх не здивуєте

Окремого зауваження заслуговують круті, але завідома нереалістичні чи популістські ідеї. Наприклад, "вічний двигун" або "золото з будь-якого матеріалу". Вони тривожать уми, і всі хочуть, щоб вони були реалізовані. Але такі ідеї ніколи не перемагають — принаймні, на нормальних конкурсах. Навіть не думайте в той бік.

А куди думати? Думайте про те, що хвилює особисто вас і в чому ви щось розумієте. Більш конкретної поради в настільки стислій формі викладу я дати не можу. Але є багато книг і статей на тему того, як "народити" ідею проєкту чи стартапу. Читайте їх

Для початку буде достатньо запам'ятати, що ідея має бути крута, цікавити особисто вас і не обов'язково така, яку ви зможете повністю реалізувати в одному проєкті.

презентация идеи

 

Повна версія доступна в PDF.

Завантажити PDF

17.10.2020
Зображення, використані в статті, були взяті з відкритих джерел і використовуються як ілюстрації.