Основна складність у роботі зі стартапами в тому, що стартап зазвичай народжується на підставі однієї ідеї, яку на початку розуміє тільки засновник. І навіть якщо він сам добре розуміє свою ідею, не факт, що він може правильно передати та пояснити її іншим учасникам розробки продукту.
Тому Garry Tan, співзасновник Posterous і Posthaven і колишній партнер Y Combinator, в лекції по дизайну для стартапів радить до інвестицій Series-A робити дизайн руками одного із співзасновників (подивіться лекцію тут, якщо не дивилися). Навіть якщо ви вже зараз готові заперечити і зробити інакше, або у вас у команді немає співзасновника-дизайнера, або продукт просто неможливо сдізайніть зусиллями однієї людини, прочитайте наступний абзац, щоб зрозуміти наскільки важливий цей етап.
Сенс ось у чому: коли ви лише починаєте готувати до запуску свій стартап, ви концентруєтеся на чомусь одному, дуже важливому для вас. Ви робите першу версію того як це бачите ви, показуєте продукт своїм друзям і потенційним клієнтам і отримуєте цілу купу зауважень, як це хотіли б бачити вони на місці користувачів.
Більшість цих зауважень будуть не про форму продукту, а про суть. Вони не скажуть вам "це поганий продукт, тому що синій колір недостатньо синій, а логотип проекту недостатньо сучасний" (привіт і прощай, корпоративний світ). Вони скажуть: "Ти знаєш, це незручно" або "Я проглянув, цікавенько, молодець", і ви зрозумієте: їх просто не зачепило.
Таким чином, як щойно ви зробили першу версію продукту, ви починаєте процес пошуку Product-Market Fit – відповідності продукту ринковій потребі. В цей час ви будете багато разів міняти функціональність, позиціонування, і у вас повинна бути можливість робити це просто, дешево і швидко. Саме тому краще робити перший UX-дизайн стартапу руками співзасновника проекту або того, хто залучений в проект так само сильно, як і ви.
Тому UX-прототипування стартапу має декілька важливих особливостей, які відрізняють його від корпоративних проектів:
У корпоративних продуктах все це теж важливо, але коли у вас уже є запущений бізнес, у вас більше права на помилку, ніж коли ви починаєте з нуля. Адже у готового і працюючого бізнесу вже є підтримка лояльних користувачів і фінансові резерви, а у стартапа їх поки немає.
У будь-якому випадку, ви повинні рухатися за класичним UX-процесом. Так що ж таке UX прототип і як почати проектування?
Базово процес складається з наступних кроків:
Пройшовши всі ці кроки, ви отримаєте описані та зафіксовані цілі, завдання, персони, цінності, use cases проекту, які стануть вам у нагоді і для отримання інвестицій, і при запуску продукту в світ.
Візуальний прототип такого продукту можна робити середньої деталізації (докладніше про рівень деталізації прототипів читайте тут). Це потрібно ще й для того, щоб якомога раніше показати його потенційним клієнтам і користувачам продукту, не витрачаючи час на нескінченні доопрацювання. Детальніше про те як зробити UX-тестування читайте тут.
А що, якщо ви все спроектували, намалювали, а вам кажуть "це нецікаво" або "це незручно"? Важливо зрозуміти, що це нормальний процес. Якщо ви вигадуєте щось нове для ринку, і у вас немає прямого аналога, з якого можна скопіювати цінність і функціонал, ви будете помилятися. Ви повинні бути готові тестувати та малювати знову і знову, поки не досягнете реакції: "Все зрозуміло, виглядає зручно, хотів би спробувати це в ділі!".
Доброю практикою для стартапу, метою якого не є візуальна новизна, буде взяти UI-kit під ваш улюблений frontend-фреймворк (наприклад такий, як Vuetify) і далі робити все на ньому.
У будь-якому випадку робити мокап швидше ніж писати код, тому для прототипування ми все ж використовуємо і рекомендуємо вам використовувати інструменти прототипирования. А вже потім, за готовими і затвердженими mockups можна зібрати прототип у коді. Тут можна вивести наступне правило: "Якщо зовсім незрозуміло, то краще зробити прототип. Якщо схоже на те, що зробили раніше і вже є робочий код, простіше поміняти код ".
Якщо у вас достатньо досвіду в UX, щоб відразу зробити зручний фронтенд, ви цілком можете робити прототип відразу в коді, на підставі мокап. Багато речей так вийде зробити швидше і простіше, ніж розробляти спочатку високодеталізований прототип, потім дизайн, а потім ще й верстати.
Однак робіть це лише у випадку, якщо ваш рівень у розробці UX високий. Інакше UI Kit розвалиться, а ви отримаєте незручний і складний інтерфейс, якому буде потрібен редизайн іще до запуску проекту.
Частою проблемою в проектуванні стартапів є те, що буквально кожен наступний клієнт вносить нове розуміння в те, що ви робите і як воно повинно працювати.
І вам вкрай важливо якомога раніше дізнатися якщо клієнтові щось не сподобалося, десь виникло незручність чи проблеми. Для цього можна використовувати інструменти аналітики для додатків (як Mixpanel), а також тригери для відстеження поведінки (як Hotjar).
Потрібно, щоб дані було просто інтерпретувати. На підставі аналітики ви можете будувати гіпотези, які потім будете реалізовувати спочатку в прототипах, потім в інтерфейсі. Результат, якого ви повинні домогтися – покращення показників у цифрах. Намагайтеся максимально деперсоналізувати аналітику та її інтерпретацію. Якщо за допомогою інтерфейсу А замовити таксі займає 3 хвилини і 16 кліків, а за допомогою інтерфейсу Б – 30 секунд і 3 кліки, інтерфейс Б кращий. Незалежно від того, що подобається особисто вам.
Тоді краще скористатися послугами професіоналів. Ми не знаємо, що скажуть вам в інших компаніях, але ми дотримуємося думки, яку висловили тут. І точно будемо залучати вас до створення прототипу на самих ранніх етапах. Для нас вкрай важливо, щоб кінцевий продукт відображав закладену вами в нього ідею.
Якщо ваша думка збігається з нашою, звертайтеся до нас через будь-який зручний канал зв'язку. Із задоволенням попрацюємо над вашим проектом.