Обслуговування без касирів – окремий тренд на стику retail, e-commerce і систем візуального пошуку. Звичайний офлайн-ритейл працює на PoS-системах і потребує людських ресурсів і ручної праці, щоб вводити дані та обслуговувати клієнтів. Але обслуговування без касирів допомагає економити час покупців, гроші власників бізнесів, а також сили співробітників магазина, які можуть зосередитися на мерчандайзингу та обслуговуванні покупців замість сидіння на касі.

Обслуговування без касирів все частіше зустрічається в точках із великим потоком людей: в гіпер- і супермаркетах, в закладах швидкого харчування. Хоча потрібно ще багато виправити, щоб довести систему до досконалості, в світі вже є цікаві рішення нового покоління обслуговування без касирів.

Навіщо потрібне обслуговування без касирів

Величезну кількість товарів люди купують лише офлайн, особливо в невеликих містах. Наприклад, американці щорічно витрачають на покупки в продуктових магазинах 800 мільярдів доларів. І лише 2% купують продукти онлайн. Вся індустрія ритейлу в США станом на 2018 рік показала оборот в 5 трильйони доларів. І лише 10% від цієї суми припало на e-commerce.

Тому ритейлери взяли курс на обладнання офлайн-магазинів автономними системами оплати. На даний момент 3 гіганта ритейла конкурують у системах автономного обслуговування покупців. Розглянемо їхні технічні рішення по мірі нарощування в них штучного інтелекту.

Якщо ви вважаєте, що штучний інтелект і системи візуального пошуку застосовні лише для онлайн-бізнесів, просто дочитайте цю статтю до кінця. І побачите, що можливостей їх офлайн-застосування для вашого бізнесу дійсно багато.

Технічні рішення для обслуговування без касирів

Kroger і його Scan, Bag, Go

У 2014 році американська мережа супермаркетів Kroger боролася з чергами на касах за допомогою пакувальників. До кожної каси був приставлений співробітник, обов'язком якого було упакувати товар покупця за 30 секунд. Це трохи прискорювало чергу, але не скасовувало необхідності стояти в ній.

Але в 2018 році Kroger запустили власний варіант автономних систем оплати покупок – Scan, Bag, Go, щоб розмістити їх у 400 магазинах мережі. При вході в магазин покупцям потрібно взяти спеціальні сканери та відправитися з ними в торговий зал, а перед початком сесії покупок ввести свій номер телефону.

На екрані постійно з'являються підказки: яку кнопку натиснути, скільки коштує відсканований продукт, скільки грошей ви вже витратили. Будь-який обраний раніше товар можна скасувати, просто відсканувавши його знову та натиснувши відповідну кнопку. Також можна здійснювати покупки за допомогою програми на мобільному телефоні та оплачувати їх одним простим натисканням кнопки на смартфоні.

Kroger и его Scan, Bag, Go

Мінуси: незручно для покупця, занадто багато кнопок і функцій, які розсіюють увагу, скорочує час перебування в магазині всього на 1,5 хвилини і ніяк не змінює загальний покупецький досвід. До того ж скористатися системою можуть лише власники дисконтних карт Kroger.

Технічне рішення: сканер штрих-коду, платіжний термінал.

За такою ж системою з невеликими відмінностями працює і технічний винахід Walmart – Scan & Go, запроваджений більш ніж у 100 магазинах мережі.

AmazonGo – магазин без черг і касирів

Гігант Amazon вирішив не відставати від конкурентів і відкусити свій шматок пирога офлайн-ритейлу. У 2017 році вони викупили магазини Whole Foods і створили в них простір, що об'єднує моделі поведінки людей в онлайні та звичайних продуктових магазинах. З однією лише різницею: в магазині взагалі немає кас.

AmazonGo

Працює AmazonGo наступним чином: на вході клієнт чекіниться через додаток на смартфоні (прикладає його до турнікету, щоб пройти всередину). Все, що покупець бере з полиці, додається в його віртуальний кошик. Якщо він передумав, достатньо поставити товар назад, і система сама видаляє його з кошика покупок. При цьому не потрібно сканувати кожен товар. Взявши потрібне, покупець просто виходить. Щойно він опиняється за дверима магазина, з його рахунку на акаунті Amazon списується вартість покупок, а йому надсилається рахунок, де вказані не тільки куплені продукти і їх вартість, а й час, проведений у магазині.

Магазин AmazonGo багато в чому будується на системі камер на стелі та сенсорів. Їх близько 300 і всі вони стежать за покупцями, визначаючи їх звички і дозволяючи вичислити злодіїв. У магазині площею 1800 квадратних метрів працює лише троє людей, решту роботу виконують роботи та машини. Для порівняння, в звичайному ритейлі в магазині такого ж розміру працювало б як мінімум 15 людей у дві зміни.

Технічні рішення: комп'ютерний зір, машинне навчання (алгоритми глибокого навчання), поєднання багатьох датчиків. Самі розробники в Amazon називають свою технологію «Просто бери та йди».

Caper – стартап зі штучним інтелектом і амбіціями

Потенційно новий спосіб використання автономних систем оплати в ритейлі – Caper, візок зі штучним інтелектом. На даний момент продукт знаходиться в розробці та виглядає як візок із вбудованим сканером баркодів і можливістю оплатити покупки карткою з телефону. Але у фінальній версії очікується, що технологія дозволить автоматично сканувати товари, які ви кидаєте в візок, завдяки трьом камерам зі штучним інтелектом і сенсору ваги.

Компанія-творець повідомляє, що вже сьогодні відвідувачі купують на 18% більше під час кожного візиту в магазини, обладнані «розумними» візками. На сьогодні Caper уже підняв виручку магазинів, які його використовують, на 3 мільйони доларів. У розробку продукту вклалися Combinator, Hardware Club, FundersClub, Sidekick Ventures, Precursor Ventures, Cogito Ventures і Redo Ventures. На даний момент Caper обладнані 2 ритейлера в Нью-Йорку, але в планах інвесторів розвивати «розумний» візок і обладнати ним магазини меншого розміру.

Caper

По суті покупець робить все те ж, що й раніше, тільки йому більше не потрібно стояти в чергах: система сама розпізнає товари та дозволяє оплатити їх картою з телефону. Вся інформація про знижки на товари, дисконтні купони зберігатиметься в мобільних додатках, які відвідувачі зможуть становити на свої телефони.

Творці анонсують, що скоро Caper уже не знадобиться система сканування баркоду. Поєднання даних із камер, здатних розпізнавати образи, і з сенсора ваги дозволить точно визначити що саме покупець поклав у візок.

Очікується, що Caper принесе мерчантам відчутну користь у трьох напрямках:

    • Підштовхне покупців здійснювати більше покупок (рекомендуючи їм додаткові товари, поєднувані з уже придбаними)
    • Легкість і зручність транзакцій збільшать потік покупців у магазині
    • Caper може ділитися зібраними даними (з приводу шляху, пройденого покупцем, полиць, до яких він наближався) з партнерами магазину, щоб можна було оптимізувати викладку товарів.

На екрані візка також повинна буде відображатися інформація про знижки на товари, які знаходяться біля клієнта. До речі, подібного "розумного" помічника ми описували в першому випуску свого футуристичного проекту "Green Mirror 1. Похід до супермаркету".

Технічне рішення: сканер штрих-кодів, сенсор ваги, камери з оптичним розпізнаванням об'єктів.

Українські приклади обслуговування без касирів

Перші зони для самообслуговування в українських супермаркетах з'явилися в мережі "Велика кишеня" ще в 2013 році. У червні 2018 року такі ж каси з'явилися в кількох магазинах "Сільпо" в якості експерименту – в спальному районі та центрі, для моніторингу поведінки покупців і їх готовності до такого нововведення.

Технічне рішення: системи касового самообслуговування оснащені сканером штрих-коду для ідентифікації товару, сенсорним дисплеєм для управління системою і вагами для контролю відповідності пробитого по штрих-коду товару і реальної вартості покупки. Автомати приймають карти, а деякі навіть готівку і видають здачу, враховують наявність купонів на знижку і карти постійного покупця, але працюють виключно на простих технічних рішеннях, без впровадження штучного інтелекту. Однак для України таке обслуговування без касирів уже величезний прорив в ритейлі.

Можливості та обмеження технології

Технології автономного обслуговування на базі штучного інтелекту дозволяють не лише збільшити продажі офлайн-ритейлу, а й пришвидшити обслуговування в закладах швидкого харчування. Детальніше про те, як працює технологія для фастфудів, ми писали в статті «Як нейронні мережі та оптичне розпізнавання образів дозволять обслужити більше клієнтів не розширюючи штат».

В цілому зараз можливості обмежені тільки законодавством і здібностями розробників. Одне ясно точно: системи візуального пошуку в офайн-ритейлі кардинально змінюють способи взаємодії магазину та покупця. Штучний інтелект приймає рішення для клієнта і вчасно дає йому поради. Він рекомендує продукти, які варто купити, тому що розуміє ваші покупки.

Хочете продукт, якого ще немає у ваших конкурентів і який принесе користь не тільки вашому бізнесу, але й клієнтам? Звертайтеся до нас, створимо те, що потрібно саме вам.

18.02.2019
Рейтинг: 5 / 5 (1)