Діджиталізація - теперешнє і майбутнє усіх сфер бізнесу 8 Діджиталізація - теперешнє і майбутнє усіх сфер бізнесу 9 Діджиталізація - теперешнє і майбутнє усіх сфер бізнесу 10

Поняття діджиталізації бізнесу: сфери і необхідність

#Бізнес

Діджиталізація процесів, цифрова трансформація, цифрова освіта, діджитал-маркетинг - слово "діджитал" вже декілька років у всіх на вустах. Нинішня криза з її ефектом бомби, що вибухнула, довела, що не лише майбутнє бізнесу залежить від переходу на цифрові технології, а й теперішнє поставлене на карту, якщо ми не діятимемо швидко.

Що таке діджиталізація?

"Діджиталізація - загальний термін для позначення цифрової трансформації суспільства та економіки. Він описує перехід від індустріальної епохи й аналогових технологій до епохи знань і творчості, що характеризується цифровими технологіями та інноваціями в цифровому бізнесі", - цитуємо визначення Innolytics.

Діджиталізація бізнесу - рушійна сила, що сприяє його просуванню. Її основні переваги:

  • економія часу і підвищення продуктивності - автоматизація виробництва та інших внутрішніх процесів компанії;
  • оптимізація та покращення комунікацій - як внутрішніх, так і зовнішніх;
  • можливості крос-продажів/upsell-продажів - вихід на новий рівень обслуговування клієнтів і заохочення їх до придбання більшої кількості продуктів;
  • конкурентні можливості за рахунок поліпшення клієнтського досвіду і загальної оптимізації робочого процесу.

Згідно з прогнозами, опублікованими лише 3 місяці тому, світові інвестиції у діджитал-технології та послуги до 2023 року мали скласти 2,3 трильйона доларів. Але криза змінила все.

COVID-19 — момент, що розділив діджиталізацію суспільства на “до” і “після”

Зараз компанії змушені переходити на технології, які вони не планували впроваджувати до певного часу, і переглядати свої стратегічні пріоритети. "Ставай digital або помри" - реальність, до якої нас підвела епідемія COVID-19. Основні проблеми, з якими ми зіткнулися, можуть бути вирішені шляхом цифрової трансформації:

  • Потреба власників бізнесу в захисті своїх співробітників: епідемія може стати тим переломним моментом, після якого дистанційна робота стане звичною практикою і доведе лідерам, що їхні співробітники можуть працювати з дому так само ефективно, як і в офісі за наявності потрібних технологій, правильному підході до управління і культури.
  • Нетворкінг і бізнес-комунікації: через карантин були скасовані всі основні заходи, як і всі авіаперельоти і поїздки. Однією з альтернатив особистим зустрічам є відеоконференції; існує також безліч платформ, що пропонують можливості для нетворкінгу.
  • Безперервне навчання: віртуальні школи, курси для самостійного вивчення, платформи для онлайн-навчання, системи управління дистанційним навчанням - приклади того, як діджиталізація освіти може допомогти педагогам під час вимушеного закриття шкіл і в подальшій практиці.
  • Збої і порушення в ланцюгах поставок і зупинка виробництва - звідси зростаючий попит на автоматизацію процесів і роботизацію.
  • Стратегія і тактика збереження життєздатності компанії в умовах хаосу.

"Компанії, що виживуть у довгостроковій перспективі - ті, у кого є кращі інструменти, що дозволяють їм бути гнучкими, рухливими, моторними; ті, хто краще за інших зможуть реагувати на зміни сортаменту продукції, контролювати і відслідковувати свої заводи, регулювати ланцюжки поставок і будуть в змозі задіяти свою робочу силу дійсно в будь-якому місці ", - говорить в інтерв'ю Крейг Резник, віце-президент із консалтингу ARC Advisory Group.

Сфери діджиталізації бізнесу

Нижче наведемо декілька прикладів того, як діджиталізація різних сфер економіки вже зараз допомагає знизити негативний вплив кризи, пов'язаної з коронавірусом. 

Діджиталізація в медицині

Багато з цифрових інструментів, розроблених деякий час тому, зараз користуються великим попитом.

Телемедицина

Завдяки самоізоляції і карантину зросла популярність e-health-додатків і телемедицини. Телемедицина відіграє найважливішу роль під час коронавірусу: дозволяє лікарям триматися на безпечній відстані і скеровувати догляд і обмежені кошти на екстрені випадки. Вона також важлива для всіх інших невідкладних станів, що мають місце незалежно від коронавірусу, таких як діабет, хвороби серця або рак. Прикладами найбільш популярних (і надійних) додатків для телемедицини в США є One Medical, Teladoc, Amwell, HeyDoctor від GoodRx, PlushCare та інші. Популярність багатьох із цих додатків продовжує набирати обертів: кількість консультацій, призначених через PlushCare, збільшилася на 70%, використання програми Amwell зросло на 158% у США і на 650% в самому тільки штаті Вашингтон.

Діджитал медицина

IoT, AI, Big Data та блокчейн

Ці діджитал-інструменти можуть бути використані як доповнення до двох традиційних стратегій охорони здоров'я, спрямованим на боротьбу з коронавірусом: 1) моніторинг, спостереження і профілактика; і 2) пом'якшення наслідків для охорони здоров'я, побічно пов'язаних з COVID-19.

Інтернет речей (IoT) використовується для відстеження та оновлення в реальному часі різних онлайнових баз даних у США, Великобританії та Китаї, відстеження в реальному часі районів підвищеного ризику в Кореї (Coronamap.live; Wuhanvirus.kr), віртуальних клінік (PingAn, Китай), поширення публічної інформації через WhatsApp у Сінгапурі.

Big data (великі дані) використовуються для моделювання активності захворювання, потенційного зростання захворюваності і зон поширення; моделювання готовності та вразливості країн у боротьбі з коронавірусом; бізнес-моделювання фармацевтичних поставок для різних лікарських засобів тощо.

Приклади використання штучного інтелекту (AI, ШІ): виявлення COVID-19 на рентгенівських знімках грудної клітки (лікарня Пекіна) і прогнозування прогресування захворювання на основі клінічних даних і зображень; ШІ для автоматичної діагностики медичних станів, що пов'язані з COVID-19 (Чжуншаньський офтальмологічний центр, Китай); медичні чатботи.

Блокчейн може використовуватися для: виробництва і поширення вакцин проти COVID-19, як тільки вони будуть доступні; страхових позовів у разі захворювання або смерті, пов'язаних із COVID-19; поширення звичайних ліків із доставкою в місцеві аптеки або на домашню адресу пацієнта.

Інші приклади

Нині установи охорони здоров'я використовують соціальні мережі (наприклад, Facebook і Twitter) для публікації оновлень у реальному часі і з метою прояснити певні моменти громадськості. Крім того, деякі компанії, що займаються технологіями розпізнавання облич (наприклад, SenseTime і Sunell), впровадили систему розпізнавання з використанням теплобачення для ідентифікації людей із підвищеною температурою в різних пунктах скринінгу в Китаї.

Бізнес та виробництво

Величезна кількість працівників, які раніше працювали з офісів, тепер працюють з дому, і багато виробників були змушені тимчасово зупинити виробництво з огладу на карантинні обмеження.

Віддалена робота і віртуальний офіс

Для віддаленого зв'язку використовуються такі додатки, як віртуальне середовище Citrix і VMware, віртуальні приватні мережі (VPN), платформи для корпоративного співробітництва, наприклад, HighQ, а також інструменти для презентацій: Zoom, Webex, GoToMeeting і Skype. Віртуальні конференції допомагають менеджерам підтримувати зв'язок між командами і є альтернативою особистим бізнес-зустрічам. Сучасні хмарні рішення спростили і зробили віддалену роботу набагато більш привабливою, дозволивши працювати з будь-якої точки світу, де є якісний інтернет.

Автоматизація виробництва

Недавні інтерв'ю з китайськими підприємствами показують, що епідемія може сприяти подальшому розвитку автоматизації: з метою зменшення залежності від людей і для більшої стійкості до подібних спалахів у майбутньому.

Яскравий приклад мав місце на ранній стадії епідемії коронавірусу, коли деякі заводи-виробники напівпровідників і плоских панелей в Ухані змогли підтримувати відносно нормальний ритм виробництва завдяки високому рівню автоматизації. У той же час трудомісткі галузі промисловості як, наприклад, виробництво 3С, практично повністю закрилися, а обмеження мобільності персоналу ускладнили відновлення нормальної роботи.

Електронна комерція та діджиталізація продажів

Для електронної комерції нинішня криза стане трампліном для ще більш запаморочливого розвитку. Насправді, подібне траплялося й раніше: спалах атипової пневмонії (SARS) в 2002-2003 рр. дозволив Alibaba і JD.com значно наростити оберти, а Amazon вже заявили про намір найняти додаткові 100 000 працівників, щоб зменшити навантаження на склади з огладу на зростання попиту.

Нові тенденції в електронній комерції, що стали популярними під час кризи

eGrocery ("електронна бакалія"). Продавці відзначають зростання попиту на продуктові онлайн-покупки, що стали реальністю завдяки діджіталізаціі в ритейлі. В останні тижні магазини були буквально зметені, коли покупці в паніці масово скуповували їжу та інші предмети першої необхідності: туалетний папір, антисептики для рук і т.д. Як повідомляє Grocerydive.com, завантаження програм для покупки продуктів б'є всі рекорди в міру того, як люди все більше замовляють онлайн: у порівнянні з попереднім місяцем (лютий), кількість щоденних завантажень Instacart у США збільшилася на 218%, за ним слідують Walmart Grocery (160%) і Shipt (124%).

Безконтактна доставка. Amazon Fresh і Instacart оголосили про можливість безконтактної доставки "до порога" ("Leave at My Doorstep"), причому клієнти навіть можуть отримати фотографію продуктів, залишених біля дверей, у реальному часі, - достатньо залишити інструкцію для водія при оформленні замовлення. Європейські кур'єрські служби також починають впроваджувати безконтактні варіанти доставки ("drop-off") у відповідь на епідемію COVID-19, наприклад, британський сервіс Deliveroo, іспанська Glovo або Uber Eats.

Онлайн-навчання

Оскільки більшість шкіл і університетів перейшли на дистанційний режим навчання, цінність якісної освіти зростає. Існує безліч онлайн-інструментів, що використовуються для забезпечення безперервності навчання педагогами по всьому світу: від освітніх програм до віртуальних шкіл, систем управління навчанням, "інфлюенсерів в освіті" і державних мереж для шкіл. У наших попередніх статтях ми вже писали про роль систем LMS в освіті, а також про перспективи електронного навчання і про те, чому інвестування в нього може бути гарною ідеєю.

Приклад LMS

Діджитал-маркетинг

Оскільки різко зникли всі канали, безпосередньо пов'язані з "живими" заходами, конференціями, і виникли бар'єри для проведення особистих зустрічей (особливо в секторі B2B), компанії переживають нелегкі часи. Ті, хто до цього часу не приділяли уваги соціальним мережам (наприклад, не вели сторінку у Facebook), швидше за все, замислюються про соціальний маркетинг, контент-маркетинг, SEO та про запуск кампаній із залученням інфлюенсерів. Якщо особисте спілкування з клієнтами є стандартом для конкретного бізнесу, така адаптація може відкрити нові канали для побудови відносин через медіа та соціальні платформи. З початку березня агентства спостерігали зростання кількості запитів на створення й/або оновлення сайтів, створення і запуск соціальних медіа-кампаній, орієнтованих на осіб, які працюють з дому, і SEO-оптимізацію. Детальніше про цифрові технології в маркетингу читайте в нашій наступній статті.

Юриспруденція, діджиталізація страхування і банківського сектора

Крім того, що юридичні фірми відправили своїх співробітників працювати вдома, вони займають проактивну позицію по відношенню до клієнтів. Одна з найбільших юридичних фірм США - Taft - випустила Coronavirus Resource Toolkit, що містить відповіді на можливі запитання клієнтів. Великі бренди в "великому праві" також створили міждисциплінарні робочі групи і видали чек-листи і керівництва для своїх клієнтів. Ці матеріали часто доступні на сайтах компаній та в соціальних мережах безкоштовно.

У FinTech і банківській справі найкращим способом здійснення операцій є безконтактні платежі - з метою уникнення готівки. За даними IDC, у найближчі роки страх перед інфекцією, спалахами хвороб і іншими потрясіннями прискорить перехід на безготівкові гроші.

Для контакт-центрів стає критичним використання чатботів, здатних обробляти велику кількість неголосових повідомлень.

Багато банків і кредитні спілки почали переводити свої контакт-центри з локальних у "хмарні" з метою зниження ризиків безпеки, пов'язаних із віддаленою роботою співробітників.

Страхові компанії, що надають послуги медичного страхування по всьому світу, активують надзвичайні плани для запобігання поширенню коронавірусу. Деякі з компаній, наприклад, американська Aetna, пропонують безкоштовні телемедичні консультації. Компанія Alignment Healthcare запустила персоналізований інструмент для оцінки ризику COVID-19, що містить анкету для миттєвої оцінки ризику (всі дані оновлюються автоматично).

Діджиталізація банку

Доставка готової їжі та ресторани

Тисячі малих підприємств, швидше за все, закриють двері назавжди, велика кількість з них - ресторани, як припускають аналітики Forbes.

Проте стратегія доставки на замовлення може врятувати деякі ресторани, зокрема ті, у кого і раніше можна було замовити меню "на винос", і хто співпрацював зі службами доставки: Uber Eats, Glovo, Deliveroo та іншими.

Деякі з них можуть навіть перейти на модель хмарного ресторану (Ghost kitchen) на постійній основі і продовжувати здійснювати доставку готових страв після того, як спалах коронавірусу мине. Як нещодавно повідомляли Google, у США кількість пошукових запитів на Uber Eats, DoorDash, Postmates і Grubhub збільшилася на 53% за останній місяць. Запити на Uber Eats виросли на 70%, на другому місці DoorDash з 55%, Grubhub (46%) і Postmates (42%).

Підсумуємо

Жоден сучасний бізнес не зможе існувати в довгостроковій перспективі без розробки стратегії цифровий трансформації. Ми спостерігаємо стрімке прискорення тенденцій, що до сьогодні набирали популярність дуже повільно. Швидше за все, саме вони визначатимуть майбутнє бізнесу протягом наступних років. Діджиталізація послуг, як і діджиталізація держави і технології у цілому, вже врятували мільйони робочих місць, допомогли сповільнити поширення вірусу і дозволяють бізнесу справлятися з новими реаліями.

Якщо у вас є цікаві ідеї або ж ви давно плануєте діджиталізувати бізнес, необхідно зробити це якомога швидше. Від цього залежить довгострокове майбутнє вашого бізнесу. Ми знаємо, як вам допомогти - зв'яжіться з нами прямо зараз.

15.04.2020
Зображення, використані в статті, були взяті з відкритих джерел і використовуються як ілюстрації.
Хочете обговорити ваш проект або замовити розробку?
Надіслати
Цей сайт є українською мовою. Ви можете переключити мову у меню, або зробити це зараз.