Телемедицина і телездоровье. Розробка медичного ПЗ 8 Телемедицина і телездоровье. Розробка медичного ПЗ 9 Телемедицина і телездоровье. Розробка медичного ПЗ 10

Програмні рішення для телемедицини: область застосування і розробка

#Галузеві рішення

В одній із наших попередніх статей ми вже писали про важливість цифрової трансформації і про те, як вона перебудовує світову економіку шляхом оптимізації бізнес-операцій, полегшує певні задачі та підвищує продуктивність у багатьох галузях. У медицині й охороні здоров'я використання передових ІТ-технологій відкриває нові можливості для покращення взаємодії між пацієнтом і лікарем, підвищує якість медичного обслуговування, лікування і доступу до медичних даних.

Глобальні прогнози та тенденції у сфері ІТ-медицини 

Згідно з недавнім звітом Frost & Sullivan світовий ринок цифрової охорони здоров'я, як очікується, досягне 234 млрд. доларів до 2023 року порівняно з 147 млрд. доларів у 2019 році, з яких найбільшу частку ринку займатиме підсегмент послуг у галузі медичних ІТ-технологій. Одним із основних рушійних факторів такого значного росту є зміщення фокусу розвитку індустрії охорони здоров'я у бік ціннісно-орієнтованої, або орієнтованої на пацієнта медичної допомоги, що дозволяє усунути розрив між тим, що хочуть клієнти, і тим, що може надати система охорони здоров'я. На думку Deloitte, ці нові моделі медичного обслуговування будуть визначатись передовими програмними рішеннями в області телемедицини, що формують майбутнє цієї галузі з точки зору прогнозування, профілактики і персоналізації:

  • рішення в області хмарних обчислень (Cloud Computing);
  • технологія 5G (п'ятого покоління), розроблена для найнадійнішої підтримки, з мінімальними затримками і маштабною передачею даних;
  • радикальна функціональна сумісність і відкриті платформи, що роблять медичну інформацію більш доступною;
  • штучний інтелект (ШІ) для підвищення точності діагностики й ефективності лікування;
  • обробка природної мови (NLP), що може бути реалізована в медичних чатботах, для створення детальних медичних нотаток за усними чи письмовими реченнями;
  • аналіз великих даних (big data analytics), що вже допомагає інтерпретувати медичні зображення більш точно, ніж це роблять практикуючі лікарі;
  • Data as a Platform (DaaP — дані як платформа);
  • віртуальна реальність як більш безпечна альтернатива лікам для купірування болю, для лікування психічних розладів; VR-симуляція операцій для кращого планування і навчання медичного персоналу тощо; 
  • робототехніка, датчики на переносних пристроях і медичний  IoT;
  • блокчейн-системи, що допомагають об'єднати дані з численних медичних систем, аптек, упорядкувати страхові позови, контролювати та відстежувати канали постачання медичних продуктів і багато іншого; 
  • платформи для навчання.

Завдяки постійному вдосконаленню смартфонів, планшетів, переносних (wearables) та інших портативних бездротових пристроїв, а також швидкому зростанню ринку мобільних додатків, розробка додатків для телемедицини відкриває нові можливості для збільшення доходів, зниження витрат і покращення догляду за пацієнтами, як для медичних закладів, так і для постачальників ПЗ для телемедицини.

Цифровий ринок світової медицини

Що таке ПЗ для телемедицини?

Інформаційні технології у галузі охорони здоров'я (Health IT) охоплюють цілий ряд технологій для зберігання, обміну й аналізу інформації у сфері охорони здоров'я. І телемедицина, і телездоров'я є її складовими. 

Незважаючи на те, що ці два поняття, на перший погляд, є синонімами, між ними є тонкі відмінності. Телемедицина (Telemedicine) вважається більш раннім терміном, більше орієнтованим на клінічне застосування і використання телекомунікаційних технологій для забезпечення традиційної діагностики і моніторингу. Зокрема, мається на увазі віддалене навчання і надання дистанційних клінічних послуг пацієнтам. Прикладом телемедицини є консультування по відео, цифрова передача зображення, віддалене медицичне діагностування тощо. Телездоров'я (Telehealth) стосується більш широкого спектру послуг і технологій, що виходять за межі взаємодії між лікарем і пацієнтом. Воно охоплює як телемедицину, так і освітні послуги, телефармацевтику й інші неклінічні послуги, що можуть надаватись дистанційно.

Розробка програмного забезпечення для телемедицини може бути розділена на наступні категорії:

Телемедичне програмне забезпечення для зв'язку в реальному часі. Спілкування в режимі реального часу потребує від пацієнта та лікарів одночасного контакту з використанням різних технічних засобів для проведення клінічного візиту: веб-камери, телефону, комп'ютерної аудиосистеми, чату тощо. Телемедицина в реальному часі найбільше нагадує “живий” візит до лікаря, дає змогу обом сторонам оцінити й обговорити стан пацієнта та забезпечити лікування дистанційно, а також підключитись до віддаленого спеціаліста або установи для консультації. Деякі програми для телемедицини в реальному часі можуть також підтримувати мобільні медичні прилади, дозволяючі фіксувати інформацію про здоров'я пацієнта замість медичного огляду. 

Телемедичні платформи для зберігання і передачі даних. Вони пов'язані з передачею цифрових зображень і відеоматеріалів для діагностики, наприклад, в радіології або дерматології, або клінічних даних між пацієнтами і медиками чи між лікарями для подальшої консультації. Це безпечний і швидкий спосіб обміну клінічною інформацією, що дозволяє проводити більш точну діагностику і ефективніше надання медичної допомоги, особливо в тих районах, де доступ до якісної медичної допомоги обмежений, наприклад, у сільській місцевості або віддалених районах.

Віддалене спостереження за пацієнтом. Його також називають “домашньою телемедициною”, воно дозволяє медичним працівникам спостерігати за станом пацієнта за допомогою різних медичних пристроїв, що можуть бути встановлені вдома для відстеження життєвих показників пацієнта, а також більш частого отримання оновленої інформації про самопочуття хворого. Віддалене спостереження особливо корисне для пацієнтів із хронічними захворюваннями або тих, хто відновлюються після серйозної травми, хвороби або операції, для хворих, прикутих до ліжка, і літніх пацієнтів, чий фізичний стан не дозволяє їм приїхати на прийом до лікаря. 

Інтеграція ПЗ для телемедицини. Ключовими вимогами до якісних програмних систем для телемедицини і телездоров'я є їхня безперешкодна інтеграція з існуючими системами ЕМК (EHR — електронні медичні картки), належне документування телемедичних візитів, синхронізація програм страхування, інтеграція з порталами для пацієнтів, медичними АРІ, платформами управління доходним циклом тощо. Все вище перераховане має вирішальне значення для забезпечення провайдерів медичних послуг кращими технологіями, а пацієнтів - зручним доглядом. Деякі платформи для телемедицини створюються безпосередньо для “комунікації” з мобільними медичиним пристроями. 

Інтеграція з фармацевтикою. Завдяки використанню ПЗ для телемедицини пацієнти отримують доступ до багатьох професійних послуг, що надаються аптеками, і можуть отримати консультації з керування медикаментозною терапією дистанційно. Аптеки, що беруть участь у програмах телемедицини, як правило, співпрацюють з іншими медичними установами і забезпечують своїх клієнтів всебічним доглядом. Телефармацевтичні послуги можуть включати консультації пацієнтів, моніторинг медикаментозної терапії, отримання дозволу на повторне виписування ліків за рецептом, а також використання засобів телекомунікації для проведення тренінгів, відеоконференцій, навчання і управління серед фармацевтів.

Аналіз даних у секторі охорони здоров'я. Недавній звіт Frost & Sullivan показав, що частка аналізу даних, за попередніми оцінками, виросте щонайменше до 65% світового ринку health-даних. Аналіз великих даних і робототехніка дозволяють обробляти і витягувати цінні відомості з великих обсягів медичної інформації, яка збирається і зберігається на різних платформах і додатках. Деякі сучасні роботи можуть реєструвати життєві показники під час медичних процедур. Аналітика в сфері охорони здоров'я також допомагає оцінити якість роботи практикуючих лікарів і витрати пацієнтів для максимізації їхньої ефективності, і дозволяє краще керувати ризиками на основі агрегованих даних (медичні дані, демографічний і соціальний профіль, супутні захворювання тощо).

Телемедицина

Роль рішень в сфері телемедицини в охороні здоров'я

Ще не так давно фармацевтична промисловість і охорона здоров'я відставали в запровадженні цифрових технологій: лише 7% американських компаній підтвердили, що перейшли на “цифру” у порівнянні з 15% компаній в інших галузях, згідно з останніми дослідженнями.  Широке розповсюдження телемедицини і додатків для телездоров'я залишалось швидше концепцією, ніж реальністю до 2020 року і спалахів COVID-19. МОЗ і ЦКЗ виступають на підтримку телемедицини, а влада та медичні асоціації по всьому світу випустили відповідні рекомендації й зробили значні кроки для розширення надання телемедичних послуг у зв’язку зі зростанням попиту і для зниження ризиків, повязаних із COVID-19. У березні використання одного із найбільш популярних додатків у галузі телемедицини AmWell зросло на 400%, а в деяких регіонах - аж на 650%.

Порівняння можливостей програмного забезпечення для телемедицини

Давайте коротко розглянемо, що можуть запропонувати найкращі програми для телемедицини.

Функції, пов'язані з пацієнтом. Основні функції: реєстрування, пошук, профіль пацієнта, сповіщення, зустрічі і календар, зв'язок, геолокація, платежі і багато іншого. Додаткові функції також включають персоналізовані інформаційні панелі, захищені чати, дзвінки всередині додатків, хмарне сховище даних, відстеження медикаментів, доступ до страхових планів пацієнтів. Наприклад, гнучкий розклад  eVisit дозволяє пацієнтам і лікарям легко підключитись у зручний для них час. Телемедична платформа Chiron Health додатково надсилає пацієнтам автоматичний e-mail із посиланням при підтвердженні їхнього візиту. Medici було названо "WhatsApp телемедицини" за безпечний відео- і текстовий зв'язок, а суттєвим недоліком Teladoc є те, що користувачі змушені повторно вводити всі свої медичні дані, якщо вони змінюють телефон, бо ця інформація не прив'язується до їхніх облікових записів.

Можливості додатків телемедицини для лікарів і організацій. Ключові функції включають у себе профіль лікаря, комунікацію, розклад і календар, огляд ЕМК, а також можливість виписувати медичні рецепти. Інші корисні функції включають запис відео й аудіо сеансів, доступ до баз даних аптек, інформаційних панелей і аналітики. eVisit підтримує виставлення рахунків із можливістю напряму стягувати оплату з картки пацієнта, функція ePrescription дозволяє відправляти рецепти в більш, ніж 70 000 аптек по всій території США. AmWell додатково підтримує передвстановлені схеми робочих процесів для клінічного використання на всіх рівнях від термінової до невідкладної допомоги. Передові рішення в галузі телемедицини (наприклад, Amwell) можуть підтримувати окремі модулі, призначені для підключення пацієнтів і окремо постачальників послуг для різних програм у сфері цифрової охорони здоров'я. 

eVisit

Якщо говорити коротко, то переваги додатків для телемедицини наступні: 

  • Більш зручне і доступне відстеження пацієнтів: консультація в режимі реального часу, можливість отримання консультації по фотографії, в тому числі за допомогою рішення store-and-forward, доступність медичних послуг в мобільному режимі.
  • Економічна ефективність і економія в галузі охорони здоров'я: телемедицина скорочує кількість нетермінових візитів до відділень невідкладної допомоги, виключає транспортні витрати на регулярні огляди, дозволяє автоматично продовжувати рецепти і т.д.
  • Покращення якості обслуговування пацієнтів: зберігання медичної документації, єдина система управління і контролю за пацієнтами, підвищення залучення пацієнтів, кращий доступ до більшої кількості спеціалістів.
  • Ефективний облік часу і спрощення адміністративних операцій, автоматизовані робочі процеси медичних служб.

Проблеми, пов'язані з розробкою додатків для телемедицини: 

  • Дотримання законодавства в сфері охорони здоров'я, що може бути складним - наприклад, у США всі програмні засоби в галузі телемедицини повинні відповідати HIPAA;
  • Бекенд-інтеграція - для кращої комунікації як пацієнти, так і лікарі мають бути підключені до бекенду, що виступає посередником обміну даними між ними;
  • Відшкодування витрат - мобільні додатки мають забезпечувати безпечне здійснення платежів з використанням кредитних карток та інструменти для виставлення рахунків по страхуванню, а також підтримувати виставлення рахунків з боку провайдера;
  • Реалізація UI/UX як із боку пацієнтів, так і з боку провайдерів для збереження послідовності та якісного користувацького досвіду.

Індивідуальна розробка програмного забезпечення для телемедицини 

Команда Evergreen має багаторічний досвід впровадження нетрадиційних рішень у різних сферах бізнесу. Однією із наших основних компетенцій є розуміння і вивчення бізнес-ніші замовника. Ми розуміємо складність ринку медичних послуг і готові запропонувати вам розробку рішень із використанням передових технологій, з урахуванням світової практики і тенденцій, а також у строгій відповідності з галузевими стандартами і нормативними вимогами у галузі охорони здоров’я. 

Цінність індивідуальної розробки програмного забезпечення для телемедицини Evergreen полягає в наданні вам рішення, заснованого на глибокому аналізі ринку і створеного з урахуванням ваших індивідуальних потреб. Вартість розробки залежить від складності програмного забезпечення і розраховується для кожного проекту індивідуально. Хочете дізнатись про наш підхід до оцінки проектів? Звертайтесь до нас прямо зараз.

Технології, які ми використовуємо при розробці 

Ось деякі із технологій, з якими ми успішно працюємо і готові їх реалізувати в вашому проекті:

Машинне навчання. ML і автоматизація допоможуть оптимізувати процеси в лікарнях, складати карти хвороб і лікувати інфекційні захворювання, персоналізувати лікування. Машинне навчання також може бути використано для створення “розумних” електронних медичних карт, для візуалізації і діагностики (наприклад, швидке і точне виявлення пухлин на основі МРТ), для дослідження і розробки ліків, для віддаленого спостереження за пацієнтами і багато іншого.

Штучний інтелект. Штучний інтелект і глибоке навчання можуть використовуватись для ідентифікації і класифікації зображень, щоб допомогти підвищити точність діагностики при виявленні захворювань і сприяти досягненню кращих результатів для пацієнтів. ШІ-технологія також допомагає автоматизувати процес телемедицини, починаючи з планування і закінчуючи консультаціями, обстеженнями, діагностикою і виставленням рахунків, а також допомагає лікарям приймати рішення. 

Чатботи/ Голосові помічники. Чатботи і віртуальні медичні асистенти можуть виконувати функції, починаючи від обслуговування клієнтів і завершуючи інструментами для діагностики чи послугами віртуальних терапевтів. Технологія розпізнавання мови продовжує вдосконалюватись, а цікавість користувачів до голосового пошуку зростає. Для якісного і вільного спілкування з постачальником послуг ми можемо створити віртуальних асистентів, що будуть відповідати всім побажанням пацієнтів. 

RPA. Автоматизація процесів і роботизація дозволяє медичним закладам автоматизувати рутинні адміністративні задачі, звільнити час лікарів, зменшити кількість помилок і зекономити гроші. Вона може бути застосована для планування прийому, обробки заяв і загальної автоматизації робочого процесу.

IoT у поєднанні з телемедициною створює новий напрямок - Інтернет медичних речей (IoMT). Він включає використання різних медичних переносних пристроїв, які збирають конкретні дані про здоров'я, запитуючи пацієнтів або використовуючи датчики, і забезпечуюють допомогу в режимі реального часу. Його ефективність залежить від надійності програмного забезпечення.  

Високонавантажені системи/ МІС. Високонавантажені системи є стійкими до відмов, і при правильній архітектурі ваш сервіс зможе впоратись з великою кількістю запитів навіть під час пікових навантажень. У нас є досвід обслуговування великих healthcare-проектів і ми також можемо допомогти вам в розробці медичної інформаціїйної системи (МІС).

Підіб'ємо підсумки

Як бачимо, розвиток цифрових технологій багато в чому змінив процес надання медичної допомоги. Переорієнтація на обслуговування, спрямоване на пацієнта, створює сприятливі умови для подальшого розвитку інформаційних технологій у галузі охорони здоровя і позитивну динаміку зростання цього сегмента ринку. Телемедицина розглядається як майбутнє охорони здоров’я і продовжує розвиватись. 

Маєте додаткові питання, хочете ознайомитися з нашими бізнес-кейсами або ж поділитися з нами своїми ідеями щодо проектів? Не зволікайте звернутись до нас, ми залюбки проконсультуємо вас із будь-якого професійного питання та створимо рішення у галузі телемедицини для вашої організації, що допоможе забезпечити персоналізоване обслуговування ваших клієнтів економічно ефективно і з використанням найновіших технологій.

21.05.2020
Зображення, використані в статті, були взяті з відкритих джерел і використовуються як ілюстрації.
Хочете обговорити ваш проект або замовити розробку?
Надіслати
Цей сайт є українською мовою. Ви можете переключити мову у меню, або зробити це зараз.